Så blir du en vinnare på Facebook

Jobbar du effektivt på Facebook? Det är givetvis en nyckelfråga för alla som marknadsför sig där. Här är några av de viktigaste punkterna att hålla reda på och följa upp. De flesta gäller både när du jobbar med ”gratisinlägg” på din timeline och när du annonserar.

Kontinuitet

Framgång på Facebook byggs över tid. Därför kräver en bra närvaro på Facebook kontinuitet. Publicerar du stötvis eller är dina inlägg jämnt fördelade över tid?

Frekvens

Frekvens handlar om hur ofta du publicerar inlägg. Vad som är en bra frekvens beror dels på vad du säljer och dels på hur mycket tid du har möjlighet att lägga på din sida. Runt 2-3 inlägg i veckan är ett bra riktmärke för många, men bara om du har något intressant att berätta för dina följare. Annars kan en lägre frekvens faktiskt vara att föredra.

För att lyckas hålla en bra kontinuitet och frekvens är det viktigt att ha en plan för dina inlägg. Skapa en innehållskalender som hela tiden sträcker sig minst en månad framåt, med datum och vilket innehåll som ska publiceras när. Då blir det enklare att hålla både kontinuitet och frekvens.

Du behöver inte ha innehållet klart när du lägger in det i kalendern. Låt den istället även fungera som din plan för vilket innehåll du ska producera och när.

 

Räckvidd

Räckvidd visar hur många du når med dina inlägg. Facebook ger dig statistik över både det totala antalet visningar och antalet unika visningar.

Skillnaden mellan totala och unika visningar

Totala visningar mäter hur många gånger ditt inlägg har visats. Unika visningar mäter hur många personer ditt inlägg har visats för. En person som har sett ditt inlägg två gånger räknas alltså fortfarande som en unik visning.

Unika visningar är ditt viktigaste mättal, speciellt när du publicerar (gratis-) inlägg på din timeline.

De är även viktigast vid annonsering, men här kan vi ha viss nytta av det totala antalet visningar också.

För genom att dela det totala antalet visningar med antalet unika visningar får du veta hur många gånger i snitt annonsen har visats för varje mottagare. Du vill inte ligga för lågt eftersom många agerar först när de sett annonsen ett par gånger. Samtidigt vill du inte ligga för högt, eftersom din målgrupp kan tycka att du spammar dem då. Ett ultimat värde är svårt att ge, bland annat för att perioden för en kampanj kan variera kraftigt. Men runt 2-3 visningar/unik användare i veckan kan vara ett riktmärke att utgå ifrån. Experimentera gärna och se vad som fungerar för dig!

Viktigt att tänka på är att räckvidden inte visar om du når rätt personer, det vill säga din målgrupp. Har du 2 000 potentiella kunder är en räckvidd på 100 000 sällan positivt. Färre kommer då att reagera på inlägget/annonsen, vilket gör att Facebook uppfattar innehållet som irrelevant för besökarna på sidan. Det kan i sin tur ge negativa effekter som mindre räckvidd i framtiden och högre annonskostnader.

Därför är det viktigt att följa upp räckvidden satt i förhållande till din uppskattade målgrupps storlek.

 

Engagemang

Engagemang mäter om de du vill prata med, din målgrupp, är villiga att lyssna på det du säger. Till engagemang räknas vanligtvis likes, kommentarer och delningar men kan även innefatta bland annat länkklick och visningslängd för dina videor.

Det är viktigt att komma ihåg att engagemang egentligen är något som händer inom oss, en känsla. Likes och kommentarer och annat är bara ett mått på känslan.

Facebook använder engagemang som en indikation på om inlägget/annonsen är intressant för målgruppen eller inte. Är engagemanget högt visar de det för fler, är det lågt för färre. Vid annonsering kan ett högt engagemang ge något lägre annonspriser medan ett lågt engagemang kan höja kostnaden.

Glöm dock inte att det är det känslomässiga engagemanget som avgör om målgruppen köper av er eller inte. Därför är det viktigt att inte bara stirra sig blind på engagemangsmåttet, utan också reflektera över varför folk agerar som de gör. Engagerar de sig av rätt anledningar (dvs att ni har relevant innehåll) har ni goda möjligheter att stärka både ert varumärke och era affärer.

 

Företagsspecifika mål

Engagemang är viktigt eftersom det signalerar till Facebook att vi levererar ett värde till deras användare. Men det är inte detsamma som att vi uppnår våra mål.

Det gäller i synnerhet om vi har ett annat primärt mål än att bygga vårt varumärke. Vill ni generera leads eller sälja kan till exempel trafik till webbplatsen ofta rentav vara ett viktigare nyckeltal än ett högt engagemang. För att veta om ni uppfyller rätt engagemangsmål är det därför viktigt att ha en strategi för er närvaro på Facebook, det vill säga en plan för hur det ni gör på Facebook faktiskt ska leda till affärer.

Har ni det är det oftast lätt att identifiera era viktigaste mål och nyckeltal. Har ni svårt att identifiera dessa kan det bero på att ni måste arbeta mer med er strategi.

 

Vad händer sen?

Det är också viktigt att följa upp den vidare resan efter Facebook, som leads eller försäljning på webbplatsen eller besökare i fysisk butik, för att kunna utvärdera närvaron på Facebook till fullo.

Om ni till exempel driver hög trafik till företagets webbplats och den sedan inte konverterar är det möjligt att Facebook fyller sin funktion och att ni måste korrigera något på webbplatsen. Men det kan också vara ett tecken på att ni behöver kommunicera mer enhetligt i de båda kanalerna, vilket kan innefatta att prata på ett annat sätt även på Facebook. Det kan vara så att era följare känner att ni lovar något på Facebook som era andra kanaler inte lever upp till.

 

Vill du ha hjälp att gå igenom dessa delar för ditt företag och vad ni kan göra för att arbeta effektivare med dem? Skicka ett mejl så hör jag av mig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *