Urval av företag jag hjälpt – och hur

Konsultuppdrag (i urval)

Chiffer AB (augusti 2018 – )
Utsedd till Årets byrå innehåll vid ett flertal tillfällen
Uppdrag: Största slutkund är Cancerfonden som jag hjälpt med strategier, uppföljning/analys, köp och innehåll sociala kanaler. Exempel på fler kunder: Fabege, Granngården, BillerudKorsnäs.

Springtime (hösten 2018)
PR-byrå inom H&H-group, Sveriges största kommunikationsgrupp
Slutkund: AIJN – Europeiska juiceföreningen. Strategi sociala kanaler.

Bookatable (februari 2018 – augusti 2018)
En av Sveriges mest använda bokningstjänster för restauranger
Uppdrag: Huvudansvarig sociala kanaler. Även tf marknadschef under en period.

Scandic Hotels (2016 – 2017)
Skandinaviens största hotellkedja (i konkurrens med Nordic Choice Hotels, beroende på hur man räknar)
Uppdrag: Community manager, strategi, innehåll, köp, kampanjer.

GodDryck (februari 2015 – september 2015)
Del av GoodCause-koncernen där även GodEl ingår
Uppdrag: Lansering av varumärket, med ansvar för strategi och innehåll webb och sociala kanaler.

Fler kunder i urval
Svenskt Kvalitetsindex (SKI), Installation Services, Data Talks, Telling Stories, Olsson & Co.

Tidigare anställningar (i urval)

GodEl (2014-2015)
Elbolag som säljer el för en bättre värld genom socialt företagande
Uppgifter: Ansvarig sociala medier. Strategi, innehåll sociala kanaler och webb.

Nordic Choice Hotels (2010-2014)
Skandinaviens största hotell (i konkurrens med Scandic Hotels, beroende på hur man räknar) Uppgifter: Ansvarig sociala medier (företagets första). Bland annat strategi och innehåll samt ansvar för att bygga upp projektgrupp över avdelningsgränser.

Swedbank (2009-2010)
Bank
Uppgifter: Webbredaktör, med ansvar för bland annat förstasidan.

Entrappa Solutions (2000-2001)
Reklam- och webbyrå
Uppgifter: Första jobbet som utexaminerad copywriter från Forsbergs. Företaget gick under med IT-bubblan. Efter Entrappa arbetade jag som frilans och med annat några år, men framför allt utbildade jag mig på högskolan med två fil kand inom kommunikation.

Strategi

Jag erbjuder strategier för bland annat kundresor, innehåll och köp i digitala och sociala kanaler med bland annat Chiffer (Cancerfonden), Springtime PR, GodDryck, Data Talks och Nordic Choice Hotels som kunder.  

Senaste uppdragen: bland annat löpande contentstrategi samt kampanjstrategi för digital insamlingskampanj för Cancerfonden. 

Strategierna är konfidentiella, men kontakta mig så berättar jag gärna generellt om hur jag tänker och arbetar i dessa uppdrag.

Innehåll

Jag hjälper företag med texter i alla möjliga format, från inlägg i sociala medier till artiklar och manus för filmer och explainers. Oftast digitalt men även tryck förekommer.

Senaste exemplen:

Manus explainer Cancerfonden  – ”Immunterapi”

Tema, koncept och serie explainers Cancerfonden – Myter kring cancer & sex Länk till myt #2

Artikel branschtidningen Kambium Djurens spår berättar skogens historier  (digital version)

Artikel Fabege – Ving lever varumärket på kontoret

 

 

 

Exempel på fler lyckade projekt

Digital och social kampanj

2000 delningar på 36 timmar

Uppdragsgivare: GodEl
Uppdrag: Utveckla och lansera kampanjen Miljonklicket
Resultat: 1000 kampanjdeltagare på 36 timmar, 2000 delningar på Facebook

Uppdragsbeskrivning: För att stärka GodEls varumärkeskännedom lät man alla vara med och fördela 100 kr var av en miljon till sju olika välgörenhetsorganisationer (totalt 10 000 deltagare).

Utmaning: Året innan inte miljonen åt på tre veckor. Utmaningen visade sig vara att få deltagarna att sprida ordet om kampanjen.

Lösningen: Hemligheten låg i att låta deltagarna prata om sig själva. Med personliga epitet på alla välgörenhetsorganisationer lät vi deltagarna prata om sig själva genom kampanjen, så de som till exempel valde Läkare utan Gränser stolt kunde berätta för sina vänner att de var ”en vitrockare utan gränser”.

Digital strategi

4000 sålda vinflaskor på 1,5 månader

Uppdragsgivare: GodDryck
Uppdrag: Lansera företagets första produkt, ett alkoholfritt bubbel
Resultat: 4000 sålda flaskor på 1,5 månad, att jämföra med Systembolagets prognos på 4000 flaskor på 7 månader.

Uppdragsbeskrivning: Ta fram en social och digital strategi. Vi jobbade även med influencers, bloggare och kända restauranger.

Utmaning: Lansera ett nytt och okänt varumärke.

Lösningen: Genom strategin kombinerade vi befintliga kontakter i systerföretaget GodEl, samarbeten med influencers samt organisk och betald spridning i sociala medier. Det knäckte Systembolagets prognos flera gånger om. (GodDryck såldes vid lanseringen endast på Systembolaget.)

Social annonskampanj

Checka ut från vardagen – vinn en svit ikväll

Uppdragsgivare: Scandic Hotels
Uppdrag: Tävla ut en svit på olika hotell samma kväll
Resultat: Hög kännedom och deltagande i viktiga målgrupper

Uppdragsbeskrivning: Scandic har på senare år utvecklat sina hotellprodukter kraftigt, ändå levde ryktet som en stabil men tråkig kedja kvar. Det ville vi ändra på!  

Lösningen: Därför tog vi fram en kampanj som visade upp vad Scandic har att erbjuda. Bilderna gav många en ny bild av Scandic. Eftersom tävlingen gick ut på att vinnaren fick bo i en svit samma kväll var kraven på leveransen av annonserna höga, men vi levererade!

Annonsering i sociala medier

Besök i baren

Uppdragsgivare: Grand Centrals bar och restaurang

Uppdrag: Få in helggäster

Resultat: Ibland syns inte resultaten digitalt. Det såg vi under två helger när hade Facebooks annonseringsverktyg hade tekniska problem, vilket ledde till att annonseringen inte fungerade. Besöken i baren sjönk kraftigt. När Facebook fick ordning på problemet kom gästerna tillbaka!

Utmaning: För nöjesprodukter som en bar är timingen i annonseringen a och o. Gästerna bestämmer sig sent och impulsivt för var de ska gå.

Lösningen: Ibland är de enkla lösningarna de bästa. Genom ett genomtänkt veckoschema för annonseringen, vad den skulle innehålla samt när och för vilka, fyllde vi baren helg efter helg. Det bidrog både till bättre stämning och högre intäkter.