Ger strategin er magsår? Skippa den!

”Ni måste ha en strategi för era sociala medier!” Jasså? För många företag kan det faktiskt vara värt att överväga att skippa den. Okej, någon slags plan behöver ni. Men precis som Sir Richard Branson sa att Culture eats strategy for breakfast så säger jag att genomförandet i sociala medier spelar större roll än strategin. I …

Läs mer

Är du redo för Facebooks gamechanger?

För ett par veckor sedan gick Facebook ut och meddelade att de kommer ändra i sin algoritm. Vi kommer se fler inlägg från vänner och bekanta och färre från företag. En anledning att fly Facebook som företag eller en möjlighet? Det beror på hur du hanterar förändringen. Bakgrunden är att Facebook sett att deras användare …

Läs mer

Så får du mer spridning på ditt innehåll

De flesta marknadsförare drömmer om miljoner delningar i sociala medier. Men det är antingen väldigt kostsamt eller beroende av en massa tur. Dessbättre kan du ha nytta av att andra sprider ditt innehåll ändå, även om det sker i mindre skala. Och även om du inte ens ser att det delas!  Vad är viralt innehåll? …

Läs mer

Skjuter Facebook sig själva i foten?

Facebook har nyligen lanserat det de kallar för instream video. På svenska skulle vi kunna kalla det för reklamavbrott i film, för det är exakt vad det handlar om. Funktionen gör det möjligt för annonsörer att lägga in reklamsnuttar i filmer som andra publicerat. Men är det verkligen så smart? Det är bara i videor …

Läs mer

Rätt målgruppsstrategi för din annonsering

När du annonserar på Facebook är det viktigt att ha rätt storlek på målgrupperna i dina respektive ad sets. Då drar du mest nytta av Facebooks automatiserade optimeringshjälp och kan lättare skala upp ”vinnarna” och skala ner eller stänga ”förlorarna”. Men vad är rätt storlek och hur utnyttjar man algoritmen på bästa sätt? Låt oss …

Läs mer