Är du redo för Facebooks gamechanger?

För ett par veckor sedan gick Facebook ut och meddelade att de kommer ändra i sin algoritm. Vi kommer se fler inlägg från vänner och bekanta och färre från företag. En anledning att fly Facebook som företag eller en möjlighet? Det beror på hur du hanterar förändringen. Bakgrunden är att Facebook sett att deras användare …

Läs mer

Så får du mer spridning på ditt innehåll

De flesta marknadsförare drömmer om miljoner delningar i sociala medier. Men det är antingen väldigt kostsamt eller beroende av en massa tur. Dessbättre kan du ha nytta av att andra sprider ditt innehåll ändå, även om det sker i mindre skala. Och även om du inte ens ser att det delas!  Vad är viralt innehåll? …

Läs mer

Skjuter Facebook sig själva i foten?

Facebook har nyligen lanserat det de kallar för instream video. På svenska skulle vi kunna kalla det för reklamavbrott i film, för det är exakt vad det handlar om. Funktionen gör det möjligt för annonsörer att lägga in reklamsnuttar i filmer som andra publicerat. Men är det verkligen så smart? Det är bara i videor …

Läs mer

Rätt målgruppsstrategi för din annonsering

När du annonserar på Facebook är det viktigt att ha rätt storlek på målgrupperna i dina respektive ad sets. Då drar du mest nytta av Facebooks automatiserade optimeringshjälp och kan lättare skala upp ”vinnarna” och skala ner eller stänga ”förlorarna”. Men vad är rätt storlek och hur utnyttjar man algoritmen på bästa sätt? Låt oss …

Läs mer

Vad marknadsförare kan lära av #metoo

Du har säkert inte kunnat undgå den mängd inlägg i sociala medier med hashtagen #metoo som på senare tid spridit sig som en löpeld. Men vad kan marknadsförare lära sig av kampanjen? De flesta har nog en instinktiv känsla för varför #metoo blivit så spridd. Det är en stor och viktig fråga som engagerar många. …

Läs mer

Redigera facebooklänkar – det ”nya” sättet

Fram till nyligen var det enkelt att redigera rubrik och beskrivning för länkar som du la ut på Facebook. Men nyligen tog Facebook bort denna mycket användbara funktion, eftersom den ofta missbrukades. Länkar till dina egna sidor kan du dock fortfarande kontrollera, faktiskt till och med ännu bättre efter ändringen. Och det är inte svårt.  För …

Läs mer

Få fler gäster med Facebookannonsering

– 11 tips för att lyckas med annonseringen för din restaurang, bar eller nattklubb Jag kan lugnt konstatera att annonsering på Facebook och Instagram kan vara mycket effektivt för restauranger och barer, efter fem år som ansvarig för sociala medier på Skandinaviens två största hotellkedjor. Just produkter inom F&B är de allra bästa för hotell att …

Läs mer

Retargeting tar kunderna hela vägen

Har du hört talas om Facebooks retargetingannonsering och undrar hur det kan hjälpa dig till fler affärer? Varsågod, här är en introduktion!  Facebookannonsering är ett utmärkt sätt att hitta nya kunder. Men det är lätt att också tappa dem längs vägen, innan de når fram till kassan. Kunden kan till och med vara redo att …

Läs mer