Så använder du lookalikemålgrupper för Facebookannonser

I ett tidigare blogginlägg visade jag hur du kan sätta upp och använda anpassade målgrupper i din Facebookannonsering. Idag tänkte jag visa hur du kan använda dem för att nå ut till fler i din målgrupp.

Att bara utöka räckvidden är inte alls svårt, därför är nyckelorden här ”i din målgrupp”. För vi vinner inget på att bara utöka räckvidden, vi måste utöka den bland dem som faktiskt kan tänka sig att köpa av oss.

Och Facebook erbjuder en fantastisk hjälp för att göra just detta. De kallar det för lookalikemålgrupper.

Lookalikemålgrupper bygger på en slags lika barn leka bäst-princip. Genom att skapa en anpassad målgrupp baserad på till exempel dina redan befintliga kunder kan du sedan säga åt Facebook att hitta fler som liknar dina kunder, baserat på deras Facebookprofiler och beteenden när de är på Facebook. Sedan kan vi visa våra annonser för dessa.

Och strategin fungerar faktiskt ofta väldigt bra. Så hur gör man då?

Har du inte redan en anpassad målgrupp börjar du med att skapa den.

Därefter kan vi sätta upp vår lookalikemålgrupp under Målgrupper i antingen Ads Manager eller Power Editor och basera den på vår anpassade målgrupp. Exakt hur du gör det visar jag i videon högst upp på sidan, eftersom det är lättare än att beskriva stegen i text.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *