Undvik överlappande målgrupper för dina Facebookannonser

När du Facebookannonserar ”tävlar” dina annonser mot annonser från andra företag med samma målgrupp som du. Principen är att den som är villig att betala mest vinner budgivningen och får sina annonser visade. (Det finns dock undantag. Med en engagerande sida och annonser kan du faktiskt vinna med ett lite lägre bud än dina konkurrenter.)

Vad många inte känner till är att även dina egna annonser kan konkurrera mot varandra. Det kan ställa till en rad problem om du inte ser upp!

Som tur är finns det ett enkelt sätt att kringgå detta, om du bara är medveten om problemet. Det tänkte jag visa i den här artikeln.

Överlappande målgrupper – boven i dramat

Problemet vi måste undvika brukar kallas överlappande målgrupper, vilket inträffar om vi riktar flera annonser mot samma målgrupp.

En målgrupp kan överlappa helt, alltså att vi riktar två annonser till exakt samma målgrupp. Det är ganska enkelt att se och undvika, men kör du många annonser samtidigt är det viktigt att hålla reda på vilka du redan annonserar mot.

En knepigare utmaning är när målgrupper delvis överlappar varandra. Jag ska snart visa med ett exempel hur delvis överlappande målgrupper kan uppstå och hur du kan undvika dem. Låt oss först bara titta på varför det är viktigt att undvika dessa.

Negativa effekter av överlappande målgrupper

Det vanligaste problemet är att överhuvudtaget få alla annonser visade. Facebook begränsar nämligen antalet annonser som visas från ett och samma företag. Därför kommer bara den annons med bäst resultat enligt Facebook att visas för dina överlappande målgrupper.

Problemet är att bäst resultat enligt Facebook inte nödvändigtvis är bäst resultat för dina affärer. Kanske konverterar en annons något lägre, samtidigt som du har högre marginal på försäljningen från den.

Eller så har en annons lägre konvertering i din totala målgrupp, men högre i vissa undergrupper. Då vill du givetvis att den ska visas för dessa, medan alla andra får se din totalt bäst presterande annons.

Många erfarna annonsörer (däribland jag) upplever dessutom att annonseringen ibland blir dyrare med överlappande målgrupper. Det härleder många till att de egna annonserna hamnar i budgivning med varandra. Facebook själva hävdar dock att så inte är fallet. Oavsett hur det ligger till med den saken finns det fortfarande all anledning att undvika överlappande målgrupper.

Och det kan vi göra med en ganska enkel teknik när vi skapar våra ad sets. Det krävs bara lite planering och prioritering. Som en bonus gör samma teknik att vi enklare kan ”skräddarsy” annonser till våra viktigaste målgrupper för att öka konverteringen ytterligare.

Så här undviker du överlappande målgrupper – och maximerar effekten av dina annonser

Låt säga att jag säljer begagnade bilar. Bland mina kunder har jag många Volvoentusiaster och Chevroletfans och just nu har jag många bilar av båda de märkena inne. Därför vill jag rikta varsin specialanpassad annons mot båda de målgrupperna i Sverige. Sedan vill jag även rikta en mer allmän annons mot alla bilintresserade.

Av erfarenhet vet jag att Volvoentusiasterna är mest engagerade så jag vill prioritera dem, följt av Chevafolket medan allmänt bilintresserade ska ha lägst prio.

Problemet om jag bara lägger upp annonserna riktade mot dessa målgrupper är att de kommer att överlappa varandra, eftersom både Volvoentusiaster och Chevroletfans förmodligen också hamnar i målgruppen bilintresserade. Då är risken stor att de med störst intresse för Volvo respektive Chevrolet får se min allmänna annons istället för mina annonser som är avsedda för just dem.

Det sänker relevansen för dem och därmed även mina chanser att sälja. För att undvika det kan vi använda funktionen ”Uteslut personer” när vi skapar våra ad sets.

Jag börjar med min viktigaste målgrupp, Volvoentusiasterna, genom att skapa ett ad set riktat mot personer med Volvo som intresse. Det ger en målgrupp på 390 000 personer. Under det ad setet lägger jag in mina Volvoannonser.

Sedan skapar jag ett nytt ad set som jag riktar mot dem som gillar Chevrolet, vilket ger en målgrupp på 47 000 personer. Efter det klickar jag på Uteslut personer under rutan för Detaljerad målgrupp och skriver in Volvo. Nu sjunker målgruppen till 31 000 personer, alltså har vi en överlappning på 16 000 som vi sållar bort.

Steg 1.
Steg 2.

Till sist skapar jag ett ad set för allmänt bilintresserade och utesluter Volvo- och Chevaanhängarna. Det gör att vi sållar bort 300 000 som överlappar.

Nu kan vi lägga upp våra annonser och veta att vi både ökar relevansen för mottagarna och maximerar vår lagda budget för annonseringen.

Om du kör många kampanjer samtidigt

För den som kör många kampanjer samtidigt är det ofta svårt att helt undvika viss överlappning av målgrupperna. Kanske säljer du även reservdelar. Då kan det vara nödvändigt att låta de annonserna överlappa dina bilannonser till viss del.

Och en viss överlappning är okej. Men det är viktigt att ha koll på alla parallella kampanjer. Det kan vara enklare att få en översikt om du tar för vana att lägga in alla kampanjer med tillhörande målgruppsdefinitioner i en excel och markera just nu rullande kampanjer med grönt.

Ett bra sätt att tänka (i denna ordning) är:

  1. Kan jag helt separera målgrupperna, som i exemplet med bilarna?
  2. När det inte går, hur kan jag separera målgrupperna så mycket som möjligt?

För den som vill ha hjälp med detta finns jag ett par knapptryckningar bort. Gå bara in på Kontakt överst på sidan och skicka ett mejl.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *