Sex källor för bättre personas

För att kunna skapa innehåll som lockar till sig era så måste ni veta vilket innehåll de efterfrågar. Men hur vet man det?

Det vanliga rådet brukar vara ”fråga dem”. Det är ett korrekt men ofullständigt svar.

Ett annat är att skapa en persona. Det är en fiktiv person baserad på er målgrupp som gör det lättare att visualisera dem och anpassa innehållet till dem. Rätt använt är det ett kraftfullt verktyg, men det kräver att personan faktiskt reflekterar något slags tvärsnitt av er målgrupp. Hur tar man fram den personan utan att bara gissa vilt?

Man använder det man har, så klart. Och förmodligen har ni större insikter än du kanske tror. Här är sex olika källor att börja ösa ur för större målgruppsinsikter och skarpare personas.

Fråga dina befintliga kunder

Ja, jag vet. Jag skrev precis att det är ett ofullständigt svar. Men också korrekt. Har du många och personliga kundkontakter så är det inte fel att då och då slänga iväg frågan ”vilka är era tre största utmaningar?”

Fråga er kundtjänst

Är det några som brukar ha stenkoll på era kunder så är det kundservice. Bygg en bra och löpande dialog med dem. Och glöm inte att säkerställa att ansvarig för kundkontakter i sociala medier finns med i loopen! Idag sitter kundservice allt oftare på det ansvaret också (vilket är toppen!), men inte alltid.

Fråga era säljare

Er säljkår har ofta värdefulla insikter direkt från kunderna om både varför de köper och inte köper. Det kan vara en guldkälla för att förstå vad er målgrupp efterfrågar, speciellt på B2B-företag.

Fråga Google Keyword Planner

Googles sökordsplanerare, eller liknande verktyg från andra företag, kan vara till stor hjälp för att förstå vad människor letar efter för innehåll. Du kan inte bara ta reda på ungefär hur många som söker efter ett ord eller en fras varje månad, utan också få förslag på liknande sökningar.

Fråga Google Analytics

Har ni redan en välbesökt hemsida så kan Google Analytics och liknande analysverktyg ge er många insikter om vad av ert innehåll som fungerar bäst idag. Börja med att försöka se de större mönstren. Letar besökare efter instruktioner (”Så här gör du … ”), inspiration (”Tio idéer för vårgarderoben”) eller något annat? Varför? Vad säger det om er persona?

Fråga Google

Ofta finns det till exempel branschspecifika undersökningar kring kunders utmaningar att hitta. Det är kanske inte den starkaste källan, men kan vara en bra startpunkt. Speciellt om ni är nystartade eller av andra anledningar inte har så mycket annan data att gå på. Se dock till att undersökningar och liknande inte har för många år på nacken och att personans utmaningar fortfarande är aktuella.

Fortfarande inte nöjd? Sätt igång ändå!

Till sist vill jag påminna om att det är alltid bättre att komma igång och löpande justera bilden av er målgrupp än att vänta tills ni har den perfekta målgruppsbilden, för den kommer ni förmodligen aldrig nå. (Kom ihåg att personan är en representation av en hel grupp.) Men genom att komma igång, testa och justera kan ni relativt snabbt komma tillräckligt nära och sedan förfina personan ytterligare över tid.

Vill du få hjälp att få bättre koll på er målgrupp? Då börjar resan här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *