Måste man ”hänga med” i utvecklingen?

”Det går så vansinnigt fort! Man måste hänga med i utvecklingen för att lyckas.”

Om du arbetar på något sätt med digital marknadsföring så har du garanterat hört detta mer än en gång. Men är det sant? Låt oss reda ut detta!

Går allt verkligen så fort?

Ja, verkligen … och nej, verkligen inte.

Ja, verkligen!

Ibland känns det som att Facebook har lagt till nya funktioner varje gång jag ska skriva ett inlägg eller öppnar deras annonsverktyg. (Det gäller så klart andra plattformar också, men Facebook är värst.) Dessutom måste du ha koll på aktuella memes och andra trender.

Vill man dela in den snabba utvecklingen så kan man göra det i två huvudkategorier.

Tekniska nyheter

Här hittar vi bland annat nya annonsformat, nya kanaler (just nu pratas det mycket om Clubhouse) och nya verktyg och appar.

Kommunikativa trender

Det går mode i det mesta, så även i kommunikation. Att lägga upp bilder på middagen eller att Photoshopa sig till Milano har vid olika tillfällen genom åren till exempel varit mer eller mindre lyckade sätt att bygga sig en karriär som influencer.

Den gemensamma fördelen med tekniska nyheter och kommunikativa trender är ofta just att det är nytt. Ett nytt annonsformat kan till exempel skapa en wow-känsla helt enkelt för att vi inte sett det förut.

Nackdelen är att vi vänjer oss otroligt snabbt med det nya och går vidare till nästa nyhet. Har vi väl sett ett annonsformat tio gånger väcker det inte längre mer uppmärksamhet än något av alla de andra gamla formaten.

Så för att dra nytta av fördelarna måste vi vara snabba!

Nej, verkligen inte!

Samtidigt går utvecklingen extremt långsamt, för våra hjärnor har knappt utvecklats alls på 10 000 år. Så även om nyheter och trender kan hjälpa till att locka fler ögon att se vårt innehåll, är det fortfarande samma principer som på Aristoteles tid som avgör om mottagarna tar till sig vårt budskap eller inte.

Vad är då slutsatsen?

Ny teknik och trender kan ge ert innehåll en boost, men bara om ni använder det i kombination med bra innehåll. Det går dock inte, som många försöker, att använda teknik och trender som någon slags mirakelkur för att förvandla dåligt innehåll till fungerande innehåll. Det kommer bara innebära att ni lägger pengar på att pusha något som inte ger er pengar tillbaka.

Med andra ord kan vi, för att svara på rubriken, säga att ja, ni kan vinna kortsiktiga fördelar genom att hänga med i det senaste. Men ska ni lyckas mer än bara kortsiktigt så är fortfarande kommunikationens grunder ert viktigaste vapen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *