Finnas på Clubhouse? Det är för sent … eller för tidigt

De senaste veckorna har den nya sociala medier-plattformen Clubhouse tagit världen med storm. Och nu gäller det som företag att visa att man hänger med och finnas där så snabbt som möjligt. Eller?

Nej. Känner du stress över att du måste börja använda Clubhouse, så slappna av. Läget för företag att haka på kunde inte vara sämre än nu. Varför?

Det är redan för sent

Att vara först på bollen kan ibland ge mindre fördelar, kanske främst i form av PR. Men ni var inte först. Alla som hakar på nu blir bara ytterligare en i raden av eftersläntrare.

Det är alldeles för tidigt

Är Clubhouse nästa stora succé eller bara nästa stora fluga? Nyckelordet här är ”nästa”. Appen har i dagsläget åtta miljoner nedladdningar. I världen. Era kunder har med andra ord inte hunnit dit. Kanske letar de sig dit en dag, kanske inte. Under tiden, andas lugnt, häll upp en kopp kaffe och njut av att göra något som faktiskt bidrar till era affärer på riktigt och just nu.

Men det gäller att hänga med!

Självklart, men i rätt läge. Jag lovar, ni kommer inte missa några affärer om ni avvaktar med Clubhouse. Men att lägga tid på plattformen nu kan göra att ni missar andra affärsmöjligheter. Eric Ries, som bland annat skrivit boken The Lean Startup, pratar om att man ska undvika vanity metrics, vilket betyder ungefär tomma mätvärden eller mätvärden som får oss att känna oss bra men inte har någon faktisk affärseffekt. I dagsläget skulle jag kalla en närvaro på Clubhouse för en vanity activity. Det kanske är kul, det kanske får oss att känna oss ett med tiden. Men någon skillnad på era affärer kommer det så gott som garanterat inte göra.

Måste vi inte lära oss ALLT senare då, om Clubhouse blir stort?

Jo, men om (alltså om) det blir stort måste ni ändå lära er allt senare. Både appen och användarbeteendena är fortfarande i ett väldigt tidigt stadium och kommer förmodligen inte ens se likadana ut om bara några månader. Att lära nu för en framtid som kanske eller kanske inte kommer är helt fel fokus. Lär er det ni behöver när ni behöver det istället.

Men vi vill, det är roligt!

Testa då och ha roligt (om du gillar appen). Att vara nyfiken är aldrig fel. Men gör det för att du är nyfiken, inte för att det skulle finnas en affärsnytta, för det gör det inte. Åtminstone inte än. Och gör det som omvärldsbevakning eller något annat som inte påverkar din produktiva tid. Den kan du lägga på bättre saker.

Gäller det här alla?

I princip, ja. Det finns möjliga undantag, som rekryteringsfirman med många uppdrag inom marknad och media som höll ett event häromdagen i Clubhouse. Deras segment är i princip de enda som finns på Clubhouse idag (och kanske en och annan politiker), så för dem finns det kanske en vits med att testa. Men de är undantaget som bekräftar regeln.

Vad ska vi göra då?

Håll ett öga på Clubhouse utveckling, så ni kan avgöra om och när rätt läge uppstår att haka på. När det är? När ni ser möjligheter för Clubhouse att stötta eller driva era affärer i så stor omfattning att det kan göra skillnad. Då kan ni sätta upp tester och köra igång. Se bara till att veta vad ni testar och hur ni vet om det fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *