6 största utmaningarna i sociala medier – och hur ni tacklar dem

I en färsk undersökning har SimplyMeasured och TrustRadius frågat 600 företag om deras största utmaningar i sociala medier. Här är de sex vanligaste och hur ditt företag bäst tacklar dem. 

1. Svårt att se ROI:n i sociala medier

Svårighet att se ROI:n i sociala medier bottnar ofta otydliga förväntningar om hur sociala medier kan bidra till företagets affärer. Sociala medier kan användas i alla steg i kundresan, men inte för alla typer av produkter.

Vissa kan drivas mot avslut direkt i sociala medier, men de är få.

För andra finns nyttan i sociala medier längre ut i köptratten, då kan leadsgenerering vara ett bättre mål. Effekten är fortfarande mätbar, men syns efter en längre tid och kräver större tillit och tålamod.

Ytterligare andra passar bäst för varumärkesbyggande och ska mätas utifrån anpassade mål för det.

Lösning: Se till att välja det syfte och mål som passar just er produkt

Använder ni sociala medier i er marknadsföring är försäljning, leadsgenerering och varumärkesbyggande de tre stora mål som finns att välja på. Välj utifrån er produkt och affärsmodell, så blir det lätt att följa upp ROI:n.

Läs mer i min guide till att sätta rätt mål i sociala medier

2. Svårt att knyta sociala aktiviteter till affärsnyttan

Sociala medier vänder ofta upp och ner på våra föreställningar om försäljning och marknadsföring. Tidigare var detta ett rent sifferspel, där det ofta handlade om att skjuta brett, nå ut till så många som möjligt och avsluta affären snabbt.

Socialt handlar det istället om att hitta och fånga upp vår målgrupp och bearbeta dem över tid.

Ett tydligt exempel är leadsgenerering. Tidigare innebar det oftast ett telefonnummer och vi fick normalt bara en chans att sälja i ett telefonsamtal.

Digitalt innebär det istället en möjlighet att prata med potentiella kunder över tid, till exempel genom vårt nyhetsbrev. Målet är att bygga förtroende och finnas nära kunden till dess att hens köpbehov uppstår (ibland framlockat av oss). Har ni spelat korten rätt blir det då naturligt för kunden att vända sig till er.

Lösning: Förstå kundernas naturliga väg till affär och använd den 

Nyckeln ligger i att veta var sociala medier passar bäst i era kunders väg fram till affär. Det är förmodligen inte att sälja på samma sätt som i andra kanaler, utan kräver insikter i kundernas beteenden i sociala medier.

I min kommande bok kan du läsa mer om det här, som jag kallar Ja-kommunikation. Du får den gratis när den är klar om du anmäler dig till mitt nyhetsbrev högst upp på den här sidan.

3. Svårt att utveckla en strategi för sociala medier

Det här kan bottna i flera orsaker, men det är vanligt att problemet har organisatoriska orsaker. Har till exempel marknadschefen, kundservicechefen och HR-chefen tre olika visioner, uppstår lätt interna dragkamper om kanalerna.

Ni måste ha en gemensam och tydlig bild av vad det är ni vill uppnå i sociala medier. Syftet ska vara rimligt utifrån er produkt och vara det som på ett övergripande affärsmässigt plan är mest värdefullt för era affärer.

Lösning: Tydliga syften

Sätt ett övergripande mål för era sociala medier eller per kanal. Ska ni säljagenerera leads eller bygga varumärket?

Vi ser ofta mer värde i vårt eget område än i andras. Därför kan ett objektivt och kunnigt öga utifrån vara till stor hjälp. En strategi är inte lika krångligt som det låter och behöver inte vara dyrt, jämfört med vad en långdragen intern obeslutsamhet kostar i slutändan.

4. Frigöra tillräckligt med interna resurser

Att skapa bra innehåll kräver resurser, inte minst i form av tid. Men eftersom många vill prova innan de satsar stort (och inget fel i det, om man gör det på rätt sätt) är det vanligt att de sociala medierna hamnar hos någon som redan har fullt på sitt skrivbord.

Lösning: Planera först och bromsa och gasa inte samtidigt

Ha en tydlig strategi, handlingsplan och uppföljningsplan satt efter era resurser. Att bara testa er fram är en enorm tidstjuv!

Satsa hellre helhjärtat i en kanal än halvhjärtat i många. Det ger mer resurser till kanalen, spar tid, ökar kundupplevelsen och därmed resultaten.

Överväg också att att köpa in produktionen när ni har en färdig plan om tiden inte räcker till. Många ser bara kostnaden på fakturan och låter redan hårt pressade anställda stressa fram innehåll, vilket sänker kvaliteten och resultaten.

5. Spåra alla resultat i ett verktyg

Det är faktiskt sällan nödvändigt att kunna följa upp alla resultat i samma verktyg.

Lösning: Sätt upp mallar och rutiner

Ni måste kontinuerligt följa upp samma mål och därmed samma data för att få jämförbar statistik över tid, så ta fram mallar i excel, powerpoint eller word och sätt upp rutiner för uppföljningen. Det fungerar utmärkt och snabbar upp processen.

6. Hålla sig uppdaterad med sociala nätverk som ständigt förändras

Det här problemet bottnar ofta i att man stirrar sig blind på tekniken. Det är visserligen frustrerande och tidsödande när plattformar bestämmer sig för att ändra sina funktioner. Men Facebook, Youtube och allt vad de heter kommer att fortsätta förändra sina plattformar. Det är bara att acceptera.

Problemet är dock oftast inte tekniken, den brukar gå snabbt att lära sig. Det största problemet brukar vara alltför ytliga kunskaper om kundernas drivkrafter i sociala medier. Det handlar inte om teknik utan psykologi.

Lösning: Förstå strukturerna bakom sociala kanaler

Börja med att acceptera att förändringar kommer. Ofta oannonserat och hastigt. Det är ren force majeure.

Fokusera sedan på varför människor använder sociala medier och varför ett visst innehåll attraherar och annat inte gör det. Sociala plattformar skiljer sig mycket åt rent tekniskt, men människor fungerar likadant vilken plattform de än använder. Förstår ni användarna är det bara att lära sig den nya tekniken när den kommer. Det tar ofta inte så lång tid.

Känner du dig fortfarande vilsen?

Det här är stora frågor som är svåra att svara generellt på i ett enda blogginlägg. Skicka ett mejl till mig med rubriken ”Hjälp oss tackla utmaningarna” så bjuder jag på upp till 30 minuters konsultation över telefon. Gäller till och med 31 oktober 2015.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *