Storytelling – Vad sociala marknadsförare kan lära av Game of Thrones

Är du en av alla miljoner som följer tv-serien Game of Thrones? Då kan du förmodligen redan en hel del om storytelling i sociala medier, men har du koll på vad du vet?

När jag skriver det här är det bara veckor kvar tills sista säsongen av HBO:s succé Game of Thrones sista säsong har premiär. En episk saga och en av vår tids största storytelling-succéer. Och det finns faktiskt en hel del som marknadsförare i sociala medier kan lära av serien.

Storytelling är ett klassiskt marknadsföringsverktyg som det talats en hel del om på senare år. Men det räcker inte att berätta en historia. Det måste vara rätt typ av historia.

Dramatiskt berättande

Inom berättarvärlden skiljer man mellan dramatiskt och episkt berättande. I dramatiska berättelser följer vi en huvudpersons utveckling och äventyr via en tydlig början, mitt och slut fram till en konfrontation med ”den stora fienden”.

Problemet med dramatisk storytelling i sociala medier

I sociala medier kan det dock ge problem, eftersom sociala medier inte har en tydlig början, mitt och slut. Vi har följare och kan rikta annonser mot väldigt specifika målgrupper, men vi vet inte exakt när varje specifik följare börjar följa oss eller vilka som sett vårt tidigare innehåll. (Även om vi ibland kan leda in en del kunder i ”sidoberättelser” genom till exempel kundresor, där det dramatiska berättandet ibland kan fungera.)

Då kan ett episkt berättande vara mer användbart.

Vad är episk storytelling?

Har du sett Game of Thrones eller någon annan av senare års många succéer som The Walking Dead, Breaking Bad, Sagan om Ringen eller Shameless? Då vet du att de kretsar mer kring berättelsens värld än kring en huvudperson.

I Game of Thrones byggs världen upp av fyra stora hus, Targaryen, Lannister, Arryn och Tyrell. Huvudberättelsen skapas genom en rad nedslag hos dessa och varje hus kamp om Järntronen. Alla tittare har sitt eget favorithus och det är ofta deras berättelse vi sitter och väntar på. Kampen mellan husen är viktigare än upplösningen och kan pågå i en evighet. Eller åtminstone nio säsonger.

Karaktärerna i era sociala kanaler

På samma sätt kan vi bygga upp en värld, och därmed också berättelsen, kring vårt varumärke. Vilka är era karaktärer? Är det företaget och kunderna? Olika produktkategorier? Ni och era konkurrenter på marknaden? Vilka olika roller spelar karaktärerna? Vad är det som binder samman dem till en egen värld?

Genom att börja tänka på er storytelling utifrån en episk berättarstruktur kan ni göra olika nedslag i delar av er värld för att löpande berätta historien om ert företag. Som en bonus ökar ni chansen att fler hittar just sina favoritberättelser, vilket lockar in fler potentiella kunder genom er storytelling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *