Skjuter Facebook sig själva i foten?

Facebook har nyligen lanserat det de kallar för instream video. På svenska skulle vi kunna kalla det för reklamavbrott i film, för det är exakt vad det handlar om. Funktionen gör det möjligt för annonsörer att lägga in reklamsnuttar i filmer som andra publicerat. Men är det verkligen så smart?

Det är bara i videor från publicister som godkänts av Facebook som filmerna kan visas. Det går alltså inte som till exempel privatperson att erbjuda annonsörer att visa reklam i sina filmer.

Jag förstår tanken. Många publicister, som tidningar och tv-kanaler, kommer i kläm när Facebook vill behålla så mycket som möjligt av trafiken på sin egen plattform. Samtidigt är de så stora att du mer eller mindre måste finnas där som publicist.

Den här lösningen ser jag som ett försök att blidka dessa. Genom detta vill Facebook helt enkelt ge publicister en chans att tjäna pengar utan att driva trafik till sin egen sajt. (Samtidigt som Facebook givetvis behåller en del av kakan.)

Frångår det som är Facebook

Problemet är att man samtidigt frångår det som är Facebook. Som användare och besökare på Facebook vill jag inte ha reklamavbrott när jag tittar på korta filmsnuttar. Om de är irriterande på tv, vad är de då inte i en tvåminutersfilm på Facebook som jag redan från början bara var halvintresserad av att titta på?

För mig bryter det här mot det som faktiskt är Facebook. Ett ställe där du själv kan välja vilket innehåll du vill ta till dig.

Ett visst mått av push-marknadsföring, eller om du så vill påträngande reklam, är givetvis nödvändigt för företag även på Facebook. Utan det är det svårt att nå ut till tillräckligt många nya kunder.

Men innehållet får inte upplevas som påträngande. Istället måste den dra in mottagaren så snabbt som möjligt och övergå i det som brukar kallas för pull-marknadsföring, det vill säga att mottagaren blir intresserad och faktiskt vill ta till sig innehållet. Därifrån kan du sedan på olika sätt bygga vidare på intresset tills kunden är redo att köpa.

Det har fungerat relativt bra hittills på Facebook. Även om många annonsörer ”tränger sig på” med mindre intressant innehåll i våra flöden, men då är det enkelt att scrolla förbi.

Ger inget val

Med instream video har mottagaren inga andra val än att titta på videon, och förlora kontexten i innehållet de egentligen ville titta på, eller sluta titta på videon.

Jag tror att de flesta kommer göra som jag. Det vill säga sluta titta på videon i samma sekund som annonsörens video bryter in.

Det är givetvis upp till alla annonsörer att utforska möjligheten om de vill. Personligen tror jag dock att det är en missräkning av Facebook att erbjuda detta.

Vad tror du?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *