Sätt din strategiska outline för sociala medier – snabbt och enkelt

Vartannat företag har problem att sätta en strategi för sociala medier och många vet inte ens hur de ska börja. Samtidigt är det väldigt svårt att uppnå affärsresultat utan en genomtänkt plan. Här lär du dig att göra en enkel strategisk outline med de viktigaste delarna för din strategi.

”Taktik är konsten att vinna ett slag, strategi är konsten att vinna ett krig.”

Så har skillnaden mellan taktik och strategi beskrivits. En enkel googling på strategier för sociala medier visar snabbt att även så kallade experter på sociala medier ofta förväxlar detta.

Strategi handlar inte om att skriva rubriker som folk klickar på, ifall du ska använda text eller video eller hur du får människor att följa dig på Facebook och börja prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Missförstå mig inte nu. Det är viktiga frågor och kan absolut finnas med som taktiska val i din strategi. De taktiska valen är grunden för framgång på kort sikt.

Men när dina kunder börjar genomskåda den senaste trenden, Facebook ändrar sin algoritm eller LinkedIn äntligen tar fram ett begripligt användargränsnitt är risken stor att allt rasar samman om du inte har en strategi i botten att falla tillbaks på.

Tappa inte fokus på målet

Det finns fler anledningar till att inte blanda ihop taktik med strategi. Att vara för fokuserad på taktik gör ofta att man tappar fokus på slutmålet. Det är därför jakten på fler följare eller högre engagemang för många företag har blivit ett självändamål, istället för ett verktyg för att nå sutmålet; bättre affärsresultat. 

Både engagemang och räckvidd/följare är viktigt, men faller inom taktikens domäner och bör ingå som delar i strategin. Inte vara strategin i sig.

En strategikarta för sociala medier

När jag var liten orienterade jag. För att sammanfatta skillnaden mellan strategi och taktik kan vi ta orienteringskartan till hjälp.

Er strategi består av kontrollerna. Er taktik är vägvalen som tar oss från en kontroll till nästa. Kontrollerna är konstanta, de sitter där dem sitter. Vägen mellan dem kan se väldigt olika ut.

Hur säkerställer vi då att vi arbetar strategiskt för att vinna kriget och inte taktiskt för att vinna ett slag?

Jo, vi ritar upp en strategikarta med kontrollerna utmärkta. Och det är faktiskt inte alls krångligt.

Hemligheten ligger i att arbeta bakifrån och börja med målet. I sociala medier finns det egentligen bara tre tänkbara slutmål. Vilket mål som passar bäst för ditt företag beror framför allt på din produkt eller tjänst.

De tre målen för sociala medier

Det här är de tre målen du kan välja mellan och vilka produkter som passar bäst för respektive mål.

  1. Driva försäljning på webbplatsen passar ofta snabbrörliga produkter i webbutik.
  2. Generera leads (till exempel prenumerationer på nyhetsbrev) – passar ofta högintresseprodukter med lång beslutsprocess, som du säljer antingen på nätet eller i butik.
  3. bygga varumärkeskännedom – passar ofta snabb- och trögrörliga lågintresseprodukter, livsstilsprodukter och ibland även högintresseprodukter som inte kan säljas på nätet.

 

Tänk på att dina övergripande affärsmål inte nödvändigtvis är desamma som målet för dina sociala medier. Att generera leads eller bygga varumärkeskännedom handlar ju om att stödja försäljningen, men ibland är det effektivare (eller till och med nödvändigt) att låta sociala medier vara en del i säljprocessen snarare än att utgöra hela processen.

Vilka kontroller leder till ert slutmål?

När du satt målet är det dags att specificera företagets kontroller, det vill säga ta reda på vilka steg ni måste ta för att komma till ert mål.

Håll det enkelt. Blir du alltför detaljerad redan här så blir det snabbt rörigt. Detaljerna finns det gott om tid att arbeta med senare, när du sätter taktiken för respektive steg.

Det kan kännas krångligt att sätta kontrollerna, men faktum är att det bara finns ett väldigt begränsat antal kontroller att välja mellan.

Här är de kontroller vi kan ha i vår sociala strategi och vilka taktiska överväganden varje kontroll för med sig:

 

Räckvidd

Taktiskt övervägande: Hur ni ska nå så många som möjligt i er målgrupp

 

Engagemang

Taktiskt övervägande: Hur ni får målgruppen att vilja lyssna på er

 

Trafik

Taktiskt övervägande: Hur ni ska leda målgruppen vidare, till exempel till er webbplats

 

Leadsgenerering

Taktiskt övervägande: Hur ni ska få målgruppen att fördjupa sitt engagemang för er genom att ge er tillåtelse att prata mer med dem

 

Konvertering

Taktiskt övervägande: Hur ni ska få målgruppen att köpa

 

Ambassadörskap

Taktiskt övervägande: Hur ni ska få målgruppen att frivilligt prata gott om er

Fortsätt bakåt

I vilken ordning kontrollerna kommer kan variera. Beroende på ert mål är det inte heller säkert att ni har nytta av alla kontroller.

Det enklaste sättet att välja ut just era kontroller är att fortsätta bakåt från målet. Är till exempel leadsgenerering ert slutmål (i sociala medier) kan kedjan se ut ungefär så här:

Mål – generera leads i form av nyhetsbrevsprenumeranter för att sälja över tid till dessa.

  • För att sälja genom nyhetsbrevet måste ni ha prenumeranter =  Få fler prenumeranter
  • För att få prenumeranter måste ni ha besökare på er webbplats = Driv mer trafik till webbplatsen från sociala medier
  • För att driva trafik till webbplatsen måste ni ha intressant innehåll i era sociala medier = Skapa större engagemang
  • För att skapa engagemang måste människor se det ni gör i sociala medier = Öka räckvidden

Rita upp den strategiska kartan

Nu har du ert affärsmässiga, alltså inkomstbringande, mål och vilka steg som leder dit. Rita in alla stegen i en karta. Den kan se ut så här:

Som jag redan påpekat står inte nödvändigtvis alla slag i sociala medier. Här är slagfältet för de två sista kontrollerna er webbplats. Det är så vi kopplar samman strategin med den övergripande digitala strategin och i förlängningen era övergripande affärsmål.

Om ni finns i flera sociala kanaler bör ni fundera på om alla kanaler ska ha samma mål, eller om ni ska använda dem i olika syften. Rita gärna upp en strategikarta för alla kanaler, så blir varje kanals funktion tydlig. På det sättet ser ni även var de olika kanalernas flöden går ihop.

Era kontroller är era nyckeltal

Kontrollerna ger automatiskt era nyckeltal, alltså mätpunkter som visar var ni lyckas och var ni måste förändra.

Många mål i sociala medier når vi först över tid, vilket innebär att det kan ta lång tid innan vi ser om strategin som helhet fungerar. Därför är nyckeltalen ofta viktigast att följa upp i början. De ger snabbare indikationer om ni lyckas i alla steg eller om ni måste slipa på taktiken någonstans.

Det är också en av styrkorna med den strategiska kartan. Genom att följa upp våra kontroller kan vi förbättra det som inte fungerar längs vägen utan att förstöra det som fungerar. På det sättet kan vi identifiera taktiska brister i de olika stegen och eventuella strategiska brister i flödet.

Så arbetar du med strategikartan

Följ kartan från punkt ett (som alltid är räckvidd) och gå vidare till nästa. Genom att följa upp punkt för punkt ser ni var ni tappar målgruppens intresse, så ni kan fokusera just där problemet finns.

Sikta inte på perfektion direkt

Försök inte fundera ut den perfekta strategin innan ni börjar testa den, för då är risken att ni aldrig kommer igång. Det enda sättet att veta om den fungerar är att prova.

Det gäller för övrigt all kommunikation. Det finns inga garantier för omedelbar succé, men strategikartan ger er ett verktyg att hitta och åtgärda problemen. Det är en av de stora fördelarna med att jobba med digital kommunikation.

Så utnyttja de fördelar digitala miljöer erbjuder.

Vetskapen om att det går att ändra längs vägen kan också sänka de mentala trösklarna många känner inför att börja arbeta mer strategiskt.

Kom igång direkt – så gör du

Det var mycket information, så låt oss summera och komma igång!

1. Välj ert slutmål

Var i er kundprocess kan sociala medier bäst stärka er affär? Genom att driva försäljning, generera leads eller bygga varumärket? Välj ett mål, det ger er ett större fokus.

2. Välj era steg till slutmålet

Fortsätt arbeta bakifrån. Även här är det viktigt att hålla det enkelt. Ta bara med det som är viktigt för det mål ni valt.

3. Rita in ert slutmål och stegen dit i en strategikarta

4. Mät stegen (era nyckeltal)

5. Arbeta med förbättringar där det behövs

Fokusera på det steg längst till vänster som inte ger önskat resultat. Var dock inte för ivrig, ibland krävs det lite tålamod för att få tillförlitliga data på om de olika stegen fungerar eller inte. Speciellt i början, innan ni byggt upp en större publik.

Dela med dig av dina framsteg

Nu är du igång och kan börja arbeta med din strategi! Dela gärna med dig av ditt strategiska arbete i kommentarsfältet genom att skriva:

  • Vad ditt företag säljer
  • Vilket mål du bestämt dig för
  • Dina tre viktigaste nyckeltal i början

 

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *