Så beter sig dina kunder på nätet

Idag presenterade internetstiftelsen i Sverige (iis) sin årliga rapport Internet och svenskarna, med massor av intressant statiskt för alla som arbetar med digital marknadsföring och sociala medier. Jag tog mig genom snöslasket till biograf Rigoletto för att följa presentationen. Här dyker jag ner i de mest intressanta punkterna med kommentarer vad det betyder för dig som marknadsförare.

 

Vilka har internet?

I stort sett alla och vi finns i snitt ett helt dygn i veckan på nätet. Studerande spenderar hela 40 timmar i veckan på nätet.

Vad betyder det för dig?

Det här bekräftar vad alla marknadsförare säger hela tiden. Dina kunder finns på nätet, så du måste också finnas där. Internet är ingen fluga!

 

Hur surfar de?

Barnfamiljer har i snitt 2 plattor, 3 datorer och, om barnen är över 8 år, varsin mobiltelefon. Sett till hela befolkningen har 3 av 5 både dator, mobil och platta.

Vad betyder det för dig?

Vi slänger oss mellan en rad enheter. Idag kan du på olika sätt, till exempel tack vare inloggningar på olika sociala nätverk och Google, följa kunderna även när de byter enhet. Det gäller dock att utnyttja den teknik som finns. Gör ni det idag? Om inte, fundera på hur ni kan bli mer sömlösa över olika enheter.

Statistik över antal enheter i svenska hem
Det här surfar vi på hemma

 

Sociala medier

 

Så dina kunder finns på nätet, men finns de i sociala medier?

Svaret är ja. Kanske med viss reservation om du säljer papiljotter och stödstrumpor, men pensionärerna är inte helt frånvarande! Ungefär var femte pensionär finns på sociala medier dagligen. Bland oss under 65 år använder nästan 60 % dagligen sociala medier och 3 av 4 finns där, dock inte varje dag.

Vilka sociala medier använder vi?

Här är de vanligaste kanalerna i åldrarna 26-65 år.

Svenskarnas sociala favoriter

Facebook är som du ser störst (gäller inte för upp till 25 år, där Instagram och Snapchat dominerar).

Användningen av Facebook ökar också i alla åldersgrupper utom 12-15 år. Att det inte ökar bland de yngsta ser jag dock personligen inte ser som ett tecken på att Facebook kommer att minska i framtiden. (Åtminstone inte på grund av detta.) Jag tror det beror på andra orsaker, som att Facebook är ”pinsamt vuxet”.

 

Vi blir latare – eller kanske bara mer selektiva

Vi uppdaterar inte våra statusar lika ofta som för ett år sedan. Inte heller lägger vi ut innehåll som vi gjort själva. Kanske har vi blivit latare, eller kanske har vi bara insett att inte allt vi gör är fantastiskt. Istället delar vi mer av det som andra gjort.

Vad betyder det för dig?

Att vi delar mer av det andra har gjort är positivt. Det ökar ju chansen att få större spridning på vårt innehåll.

Antalet söta kattungar och fulla ryssar som delas lär dock utklassa antalet delade företagsinlägg rätt rejält. Men det beror inte främst på att det är ett företag bakom innehållet, utan att många företag fortfarande har en förmåga att prata för mycket om sig själva och för lite om kundernas problem eller behov. Vi delar inte för att vara ett företags reklampelare, vi delar av andra orsaker som att verka smarta eller få ”rolighetspoäng” i våra egna nätverk.

Det finns företag som får mycket större spridning än andra, genom att ta utgångspunkt i kundernas perspektiv och prata om det som intresserar dem. Så potentialen finns, tydligen nu mer än någonsin.

 

Kvinnor och män

Kvinnor är mer på sociala medier än män, 7,8 timmar i veckan mot männens 6,3 timmar i veckan. Kvinnor är också mer aktiva i sociala medier än män, både vad det gäller att dela och själva lägga ut innehåll.

Vad betyder det för dig?

Bland annat att väldigt många män också finns i sociala medier. Det är lätt att stirra sig blind på generaliseringar, men alla kan nå sina kunder här även om kvinnorna är något fler.

Sedan kan både ålder och kön variera beroende på kanal. I de stora kanalerna, Facebook och Instagram, finns så många att du kan nå i princip vilken ålder och vilket kön som helst. I de lite mindre kanalerna, som snapchat och LinkedIn, är det viktigare att kolla först så att din målgrupp faktiskt finns där.

Är målet att få större spridning på ditt innehåll verkar det inte vara fel att vända sig mer mot kvinnor, eller vara könsneutral i din kommunikation. Även här beror det dock givetvis på målgruppen. Min fördomsfulla sida intalar mig till exempel att du nog får större spridning som fotbollsklubb om du inte enbart vänder dig till kvinnor.

 

Hälften gör det dagligen … i mobilen

Hälften av användarna finns i sociala medier dagligen i mobilen. Av Facebookanvändarna är 68 % dagligen på Facebook i mobilen mot 55 % som dagligen besöker det sociala nätverket i datorn.

Vad betyder det för dig?

Givetvis att mobilen är viktig även när du utformar ditt innehåll på Facebook. Inte minst är det viktigt när du utformar Facebookannonser, så att allt viktigt i innehållet syns. I mobilen klipps många texter efter färre tecken än på dator, så tänk till exempel på att hålla rubriker och underrubriker i länkar korta och berätta det viktigaste först i dina annonstexter.

Jag vill också poängtera att över hälften faktiskt också går in på Facebook regelbundet på datorn, bara så vi inte glömmer bort det!

 

Ska ni finnas på Snapchat?

Är er målgrupp under 25-30 år? I så fall, JA!
Är er målgrupp över 25-30 år? I så fall, NEJ!

 

Är twitter viktigt?

Det beror på dina mål, men det verkar generellt mindre viktigt än för ett år sedan. Tydligen finns det fog för begreppet ”twitterdöden” som gått runt ett tag nu, för av alla de stora sociala medierna är det bara twitter som minskar. Från 22 % regelbundna användare i befolkningen till 18 %.

Vad betyder det för dig?

Är du opinionsbildare, journalist eller märker att twitter redan ger dig bra affärer så fortsätt vara där. Annars rekommenderar jag att avvakta vidare satsningar på plattformen.

 

Kommer e-post dö och försvinna?

Kanske, kanske inte. Men ju nu lever och frodas e-posten som aldrig förr. Snittet för att kontinuerligt använda sin e-post (om än inte nödvändigtvis dagligen) för både män och kvinnor, alla åldrar inkluderat, är 96 %.

Vad betyder det för dig? 

Vad du än gör, sluta inte marknadsföra dig via e-post! Gör du det inte idag så borde du så snart som möjligt sätta upp ett program för din e-postmarknadsföring. Det betyder även att det fortfarande är en bra investering att bygga sin e-postlista för att kunna prata med sina kunder i den kanalen.

 

E-handel

Glädjande för alla e-handlare är att, kanske inte helt överraskande, bara fler och fler handlar på nätet. I princip alla, eller 97 %, handlar ibland på nätet och hela 2 av 3 gör det varje månad. Då räknas allt från varor och tjänster som kan levereras digitalt till sådant som levereras hem eller måste hämtas i butik.

 

Nya medier allt viktigare informationskanaler

Som kuriosa avslutar jag med att konstatera att vi svenskar nu ser internet som vår allra viktigaste källa för information. Och bland unga upp till 25 år litar fler på det de ser på Facebook än på innehållet i traditionella kanaler som tv, radio och tidningar.

Är det bra eller dåligt, sett till hur källkritiska vi förhåller oss och hur vi tar olika beslut? Det är nästan omöjligt att svara på, bara framtiden kan ge oss alla data som behövs för den analysen. Kanske kommer vi ta beslut i allt högre grad på känslor och mindre på fakta, så det blir ännu större möjligheter för Trump-liknande figurer att ta makten. Eller så kanske vi lär oss att förhålla oss mer kritiska med tiden till all information och lämnar Trump i dåtiden.

 

Ladda ner undersökningen Internet och svenskarna 2016 – gratis och i sin helhet från Internetstiftelsen i Sverige.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *