ROI i sociala medier – finns den?

Frågan är en seglivad klassiker. Och det med all rätt, företag måste givetvis kunna räkna hem investeringen även i sociala medier. Men vad är egentligen er potentiella ROI? Det beror på. Låt mig förklara.

Din produkt styr din potentiella ROI

Vad den potentiella ROI:n är för ditt företag beror på en mängd faktorer, som dina mål och syften. Lämpliga mål och syften i sociala medier beror i sin tur på vad du säljer för produkt eller tjänst.

Vissa produkter lämpar sig för modellen exponering i sociala medier – länkklick – ner i kundvagn. Så är till exempel ofta fallet för snabbrörliga högintresseprodukter, speciellt om den dessutom kan levereras digitalt eller åtminstone postalt.

Men för de allra flesta produkterna fungerar inte den modellen, även om många ändå försöker använda den. För dessa kan dock sociala medier fortfarande vara en värdefull tillgång, om de använder dem för rätt ändamål bättre lämpade för deras produkt.

Läs mer i min GUIDE: Sätt rätt mål i sociala medier

Det har till exempel en av mina klienter gjort. Deras produkt säljs på Systembolaget. Visserligen är intresset för produkten hög i målgruppen, men väldigt svår att sälja digitalt. Det gör fotspåren svåra att följa tillbaks till deras sociala marknadsföring. Men eftersom företaget valt att primärt marknadsföra sig i sociala medier (egna, köpta och förtjänade kanaler) och försäljningen i butik går över förväntan vet vi att närvaron i sociala medier har betydelse. Även om vi inte kan knyta den till exakta kronor och ören.

Hemligheten är att vi inte använder direkt försäljning som mål (det går som sagt inte att spåra), utan istället mäter varumärkeskännedom och engagemang. Alltså hur många fler som känner till varumärket än tidigare och hur entusiastiska de är över det.

 

Minskade utgifter är också ROI

Det är dock inte bara försäljning som kan skapa ROI. I sociala medier glömmer många bort att även besparingar ökar vinsten. Stödfunktioner som varumärkesbyggande, kundservice och aktiviteter för att öka kundens livscykel bidrar alla till fler och bättre affärer, om än inte precis vid kassaapparaten.

Använder vi sociala medier för något av dessa mål måste vi räkna annorlunda på ROI:n. De ligger alla traditionellt på kostnadssidan, men få företag skulle våga chansa på att helt plocka bort dem eftersom vi misstänker att de ändå – på något sätt – faktiskt bidrar till våra intäkter.

Och även om sociala medier inte är gratis så är de ofta kostnadseffektiva. Så för företag som lyckas leverera billigare på andra delar i kundprocessen i sociala medier med bibehållen kvalitet, finns ROI:n i besparingen.

 

Vad är er ROI?

Alltså, för att svara på vad er ROI i sociala medier kan bli måste ni utgå från er produkt och er affärsmodell, se hur de sociala medierna kan stödja era affärer och därefter räkna på om och hur de kan bidra till en ökad intäkt eller en minskad kostnad.

 

Vad säger du?

Har du exempel där ROI:n varit uppenbar? Eller där ni inte kunnat se någon ROI alls? Låter artikeln rimlig, eller tycker du att jag har missat någon aspekt? Dela gärna med dig i kommentarerna!

Mer läsning: GUIDE Sätt rätt mål i sociala medier

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *