Redigera facebooklänkar – det ”nya” sättet

Fram till nyligen var det enkelt att redigera rubrik och beskrivning för länkar som du la ut på Facebook. Men nyligen tog Facebook bort denna mycket användbara funktion, eftersom den ofta missbrukades. Länkar till dina egna sidor kan du dock fortfarande kontrollera, faktiskt till och med ännu bättre efter ändringen. Och det är inte svårt. 

För tydlighetens skull, den text vi pratar om är texten i den röda rutan på bilden här ovan. Den består egentligen av två delar, rubriken som är den större texten och beskrivningen i lite mindre storlek.

Tidigare kunde du klicka på texterna och skriva in en ny, om du inte tyckte att den som Facebook hämtade från den länkade sidan fungerade.

Ibland fanns det estetiska skäl, som när beskrivningen är alldeles för lång och klipps alldeles för abrupt. Och ibland fungerar bara inte rubriken lika bra på Facebook som på artikelsidan.

Skrotad på grund av missbruk

Själv använde jag den här funktionen väldigt flitigt. Tyvärr har Facebook nu skrotat funktionen, eftersom den alltför ofta missbrukades. (Jag är oskyldig!)

Dels genom så kallad clickbate och dels i politiska syften. ”Hur vår redigerade rubrik ändrar din syn på den här artikelns ursprungsvinkel kommer få dig att tappa hakan”, sammanfattar kanske båda problemen i en mening. Sådana rubriker anser Facebook försämrar användarupplevelsen. Och eftersom jag aldrig tappat hakan av artiklarna bakom länkarna, håller jag till 100 % med.

Det stora problemet var dock sällan när företag länkade till sin egen sida, utan när någon länkade till andras sidor. Det gick nämligen att redigera alla länkar som delades.

Bättre kontroll över din sida

Förändringen innebär dock inte att du förlorar kontrollen över hur länkar till dina egna sidor ser ut. Tvärtom.

Den blir faktiskt bättre, för med metoderna i den här artikeln kan du inte bara kontrollera hur länkarna ser ut när du själv sprider dem. Du får även fullständig kontroll över utformningen när andra länkar till dina sidor. Det kräver visserligen lite mer arbete, men det är ytterst marginellt.

Tre enkla lösningar

Här är tre olika metoder som ger dig superkontroll över rubrik och beskrivning till dina sidor i Facebooklänkar. Ingen av dem är egentligen ny och kanske har du redan koll på dem.

Om inte, låt oss få koll på dem nu. Med Facebooks förändring är det viktigare än någonsin!

1. Tänk efter före

Den första metoden är supersimpel. Tänk efter när du sätter rubriken på sidan så den även fungerar på Facebook. Då är problemet löst.

Det är dock inte alltid så lätt som det låter. Dessutom kvarstår problemet med beskrivningen, som nästan alltid blir fult klippt med den här metoden.

2. Använd en plugin (till exempel yoast)

Är sidan byggd i ett system som erbjuder plugins, så finns en uppsjö sådana som låter dig kontrollera dina Facebooklänkar.

Jag använder WordPress med pluginet Yoast. Med det installerat kan jag jag scrolla ner under själva sidinnehållet i WordPress redigeringsläge till denna ruta:

Skriv in önskad rubrik i Facebook title och beskrivning i Facebook description.

Som du ser kan du även lägga in en bild i Yoast. Det kan vara bra om huvudbilden på din sida inte har rätt storlek för Facebook (1200×628 pixlar). Bilden går dock fortfarande att ändra när du publicerar din länk på Facebook.

Jag tycker att Yoast är enkelt, men det finns en uppsjö plugins att välja mellan. Sök till exempel efter ”change open graph plugin wordpress”.

3. Ändra manuellt

Att använda en plugin är enklast, så det är min rekommendation.

Vill eller kan du inte använda en plugin i din hemsideslösning går det dock att ändra länktexterna manuellt också. Det är möjligtvis aningen pillrigare, men absolut inte svårt.

Det är en fördel om du är bekant med HTML, men det räcker gott och väl om ni bara är ytligt bekanta.

För att ändra beskrivningen letar du först upp <head>-sektionen på sidan du vill länka. (Det finns även plugins som enkelt låter dig redigera innehållet i head-taggen, men syftet här var ju att inte använda plugins.)

Därefter klistrar du in följande kod, någonstans mellan <head>och</head>-taggarna:

< meta property="og:title" content="Ändra till önskad rubrik" />
< meta property="og:description" content="Ändra till önskad inledning/beskrivning" />

Glöm inte att ändra den gulmarkerade texten till den rubrik (og:title) och beskrivning (og:description) du vill använda.

Koden är ganska självförklarande. Metataggar innehåller metadata, alltså information som inte syns för sidbesökaren. OG har inget med gangsters att göra, utan står för Open Graph.

”Avlusa” dina gamla rubriker

Använder du någon av dessa metoder för att redigera en sedan tidigare publicerad sida, bör du avsluta med att köra Facebooks Open Graph Debugger på sidan.

Det tar nämligen ett litet tag innan Facebook upptäcker ändringarna, vilket kan vara frustrerande. Speciellt när du är ivrig att dela sidan. Dessutom kanske någon annan hinner dela länken innan Facebooks information hunnit uppdateras.

Som tur är finns det en superenkel lösning även här och den heter, som jag redan nämnt, Open Graph Debugger. Den ser ut så här:

  • Publicera eller uppdatera din sida med den nya metainformationen enligt metod 2 eller 3
  • Gå sedan till Facebooks Open Graph Debugger, klistra in länken till sidan och klicka på Debug

Nu hämtar Open Graph Debugger in informationen från din sida till Facebooks databas. Inom några sekunder visar sidan vilken information Facebook hämtat upp. Kontrollera så att dina redigerade länktexter syns i resultatet.

Det händer att Facebook hämtar in den gamla informationen. Det är ovanligt, men om du alldeles nyligen uppdaterat sidan kan det ta någon minut innan Facebook kan hitta den nya informationen. I så fall klickar du bara på knappen Scrape Again tills den uppdaterade informationen hämtas.

Om artikeln var till hjälp så dela den gärna. Även om du får leva med att inte kunna ändra länkutformningen.

Har du frågor kring artikeln, eller sociala medier i allmänhet, så gå gärna med i den nystartade Facebookgruppen That Social Media Folks. Min förhoppning är att vi ska bli många där, som kan hjälpa varandra med alla möjliga frågor som rör sociala medier.

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *