Nå fler med dina Facebookannonser

”Hjälp! Mina Facebookannonser visas inte!” Ett problem många brottas med är att få tillräcklig spridning på sina Facebookannonser. Som tur är finns det ett antal lösningar på problemet som du kan testa.

Först vill jag bara poängtera att även om räckvidd givetvis är viktigt, så vill du också nå rätt personer. Du tjänar inget på att nå två miljoner om din faktiska målgrupp är 20 000 personer, snarare tvärtom.

Du vill med andra ord nå så många som möjligt i din målgrupp, men så få som möjligt utanför den.

Men med det sagt kan det ju vara så att du har svårt att få dina annonser att visas även i din faktiska målgrupp. Som tur är går problemet att lösa.

Tecken på att din annons underlevereras

Det tydligaste tecknet på att din annons inte levereras optimalt är att budgeten inte går åt. Är den inte väldigt hög – vilket kan vara en orsak till att den inte går åt trots att Facebook leverera den till din målgrupp – finns det förmodligen något som behöver rättas till.

Här är några vanliga orsaker.

1. Du är för otålig

Det brukar ta ett tag innan en annons börjar visas ordentligt. Med nya kampanjer gäller det därför att ha lite is i magen och vänta ett par dagar, så du inte drar några förhastade slutsatser.

2. Ditt bud är för lågt

Ibland underlevererar annonser helt enkelt för att du använder manuell budgivning och har angett ett för lågt bud. Prova att öka budet om du tror att det är problemet.

3. Dina målgrupper överlappar varandra

Om en del av dina annonser visas men inte alla, kan du ha problem med överlappande målgrupper i dina ad sets.

Facebook vill inte visa för många annonser från samma annonsör, eftersom det sänker användarupplevelsen. Med helt eller delvis överlappande målgrupper ger du all makt åt Facebook att bestämma vilka annonser som ska visas, vilket du vill undvika.

Se därför till att separera målgrupperna i dina ad sets så mycket som möjligt från varandra. Det ger dessutom större möjligheter att utforma budskapet i dina annonser mer träffsäkert mot olika målgrupper.

Tänk på att även målgrupper i olika kampanjers ad sets kan överlappa varandra, vilket också kan påverka leveransen.

4. Dina annonser behöver bytas ut

Annonser är färskvara. Ser du vikande kurvor för räckvidden eller andra viktiga nyckeltal i annonser som tidigare har fungerat bra, är det ett tecken på att de behöver bytas ut.

Som extra vägledning för att se om detta är problemet kan du titta på visningsfrekvensen för din annons. Frekvensen visar hur många gånger din annons har visats i snitt för varje mottagare. Är den hög och resultaten pekar nedåt är det ett tydligt tecken på att felet ligger här.

5. Dina annonser har låg relevance score

Din relevance score, eller relevansresultatet, är ett mått på hur din målgrupp uppfattar dina annonser. Varje annons får ett eget relevance score som du hittar genom att gå in i ads managern och klicka dig fram till annonsnivån för kampanjen.

Ett lågt relevance score för en annons är inget problem, men du bör stänga av den.

Har du genomgående låga relevance score har du däremot problem, eftersom Facebook kommer tycka att du inte levererar värde till din målgrupp och kommer då att prioritera andra företags annonser framför din.

Fundera på hur du kan bli mer relevant för din målgrupp i din annonsering. Ett annat alternativ är att snäva in målgruppen mot dem som är mest troliga att vara intresserade av dina annonser.

6. Du publicerar inte på er timeline

När Facebook prioriterar vilka annonser de ska visa för olika användare tar de inte bara hänsyn till dina annonskampanjer. De tittar även på det organiska (det vill säga ”obetalda”) flödet för din sida.

Glöm därför inte att lägga ut innehåll på din timeline som väcker din målgrupps intresse, även om annonseringen är ryggraden i din affär. En innehållsplan är ett utmärkt sätt att inte glömma ditt organiska flöde.

7. Du behöver variera innehållet

Facebook tar också hänsyn till hur varierande dina annonser och innehållet på din sida är. Det kan alltså, tvärtemot vad en del hävdar, vara strategiskt att ibland lägga upp inlägg i syfte att få likes och kommentarer.

8. Du behöver variera dina calls to action

Att bara använda uppmaningar om att köpa är en dålig idé. Dels för att den typen av inlägg och annonser brukar få sämre engagemang än andra, men också för att Facebook kan straffa er för att ni är alltför enformiga.

9. Du länkar bara till hemsidan/bloggen

Många företag tenderar att bara länka till sin blogg eller hemsida. Facebook har inget emot att du försöker driva trafik till din webbplats och har du en hög klickfrekvens är det förmodligen inget problem.

Men länkar du hela tiden är risken stor att engagemanget på din sida sjunker (det tar trots allt tid att läsa ett blogginlägg, vilket målgruppen vet) och kan leda till att Facebook rankar ner dina annonser.

Din tur

Har du varit med om att dina annonser underlevererats? Kom du tillrätta med problemet? Kom du fram till vad orsaken var eller kämpar du fortfarande med en lösning? Lämna en kommentar i kommentarsfältet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *