Ger strategin er magsår? Skippa den!

”Ni måste ha en strategi för era sociala medier!” Jasså? För många företag kan det faktiskt vara värt att överväga att skippa den.

Okej, någon slags plan behöver ni. Men precis som Sir Richard Branson sa att Culture eats strategy for breakfast så säger jag att genomförandet i sociala medier spelar större roll än strategin.

I värsta fall kan en strategi bli en dyr och verkningslös bromskloss, speciellt på små och medelstora företag. Varför?

Strategi skriker tyngd

Vilket kanske är varför konsulter älskar att kalla sig strateger, ledningar älskar att beställa strategier och medarbetare älskar att påpeka berätta att de arbetar med strategierna. Men tyngd kan lätt bli en börda. För något så viktigt måste ju vara perfekt innan det godkänns. Men det är fortfarande innehållet som bär era kanaler, inte strategin.

Dyra komplicerade strategier är ändå bara början

Strategier är resurskrävande i både tid och pengar, men ni kommer förmodligen behöva göra justeringar när ni testat den. För många är det därför bättre att börja enkelt och med en plan för att testa strategin medan man bygger den.

Stora strategier förvirrar

Okej, du kanske förstår den i sin helhet, men strategin ska vara ett stöd för alla som berörs av den. En strategi kan vara på över hundra powerpointsidor, det är värt tårta i fikarummet enbart om alla orkar ta sig igenom den och då har förmodligen bara hälften förstått hälften.

Ni har (förmodligen) redan det viktigaste på plats

Har ni en varumärkesplattform av något slag? Eller en affärsplan? Era sociala medier bör reflektera dem, så klipp och klistra grunden i strategin därifrån. Fokusera sedan på genomförandet.

Strategin kan bli en börda

Med tanke på ovanstående är det inte säkert att strategin ger medarbetarna energi. För en del kan den implicita tyngden göra att de presterar lägre än sin potential.

Det är genom innehållet, inte strategin, som kunderna möter er

En strategi är en skiss, kommunikation handlar om detaljer. Strategin kan säga vad ni ska prata om, men era resultat hänger på hur ni pratar om det. Det är hur ni pratar som era kunder bedömer er på (och jag pratar inte om någon generaliserande tone of voice här). I en perfekt värld är både strategin och genomförandet briljanta, men måste jag välja tar jag ett fantastiskt genomförande framför en fantastisk strategi alla dagar i veckan.

Vad ska ni göra istället?

Okej, kanske behöver just ni en fullödig strategi. Så är det för vissa. Men många företag, speciellt små och medelstora, skulle ha mer nytta av något lite mer pragmatiskt.

Ni också? Här är i så fall några tips:

  1. Stryk ordet ”strategi”. Kalla hellre er plan för handlingsplan eller genomförandeplan. Det dämpar ångesten hos alla.
  2. Gör planen väldigt enkel. Alla ska kunna förstå den, vad den ska åstadkomma och hur den påverkar deras arbete. Dessutom kanske alla orkar läsa den.
  3. Prioritera genomförandet. Ingen orienterare har någonsin tackat kartritaren för sitt VM-guld och strategin är bara en karta. Det är i genomförandet som magin händer!
  4. Mät för att förbättra, inte för att redovisa. Självklart vill ledningen se hur ni presterar, men för er som arbetar med kommunikationen är det viktigast att förstå varför siffrorna ser ut som de gör, inte hur de ser ut. Bara så kan ni skapa ännu bättre siffror i framtiden.

Vill du veta mer? Klicka på Kontakt i menyn överst på sidan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *