”Hur lyckas jag med min Facebookannonsering?”

Jag fick en fråga på Facebook rörande annonsering och vad man kan göra för att öka effekten av den. Det är en ganska generell fråga, men också något många brottas med, så jag tänkte dela med mig av svaret här.

Jag är den förste att medge att det är ett lite annorlunda blogginlägg, men förhoppningsvis kan det väcka lite tankar för hur du kan tänka och vad du kan göra för att effektivisera din egen annonsering på Facebook. Har du frågor går det givetvis utmärkt att ställa dem i kommentarsfältet.

Fråga:

(För att behålla frågeställarens anonymitet har jag skrivit om och sammanfattat frågan i dem viktigaste punkterna.)

Hur marknadsför jag mig bäst med annonser på Facebook? Jag har provat en del, men tycker inte att jag får så stor effekt. Kostnaden blir ungefär densamma som jag får in, vilket ju i slutänden ger ett minusresultat. Jag har annonserat för ca 1 000 kr och företaget är ganska nytt, ca 1 år.

Svar:

Det mest grundläggande för att lyckas med annonseringen är att 1. Välja rätt målgrupp 2. Utforma annonsen rätt.

Båda går att testa, dvs sätta upp olika målgrupper och utforma olika annonser som sedan får ”tävla” mot varandra. Sedan sparar du de som fungerar bäst (och testar eventuellt nya mot dessa) och stänger ner dem som inte fungerar så bra.

Här är det viktigt att du börjar med en mindre budget och sedan skalar upp på det som fungerar, så du inte lägger ut pengar i onödan. Se bara upp så du inte lägger FÖR lite i början, för du bör upp i några tusen visningar på de olika alternativen för att få en statistisk säkerhet att gå på.

Lägger du 1 000 kr skulle jag säga att det förmodligen är lämpligt att annonsera mot 1-2 målgrupper som du tror på och 2-3 annonser mot varje målgrupp för att nå tillräckligt många visningar per annons och målgrupp.

När det gäller utformningen av annonserna ska du främst testa två saker, bilden och rubriken. Bildens jobb är att ”dra ögonen till sig”, rubrikens jobb är att lyfta målgruppens intressen så tydligt som möjligt. Bilden bör hålla en viss kvalitet, men behöver inte vara tagen av en professionell fotograf. Det är viktigare att den är intressant för målgruppen och att den inte känns slarvigt utvald.

Ovanstående gäller oavsett om du vänder dig till målgrupper baserat på t ex intressen, retargetingannonserar eller använder någon annan teknik. Fast vad som är ”rätt” utformning kan givetvis påverkas av målgrupperna du riktar dig till och vilken strategi du använder.

När det gäller retargeting kräver det att du redan har en viss trafik till sidan. Den behöver dock inte komma från Facebook, så har du redan någorlunda med trafik från t ex Google kan det fungera. Är grundfrågan du försöker tackla att få upp trafiken kan Facebook Ads vara en lösning, men det finns även andra källor att jobba med som SEO och Google AdWords. Då är det i allra högsta grad en fråga om vad som är mest priseffektivt, som du ju själv också är inne på. Där gäller det att ha koll på dina marginaler, så att du vet vad varje klick får kosta. Glöm dock inte bort att ta med en uppskattad lifetime value på kunderna i beräkningen!

Sedan nämner du själv att det kanske tar lite tid att bygga ett varumärke som kunderna kommer ihåg och det är helt rätt tänkt. Vad jag vill lägga till där är att hitta sätt att inte släppa dina potentiella kunder när de väl landat på sidan! Retargeting kan vara en lösning. Men det kan ju vara så att de har ett generellt intresse av det du säljer, men inte ett specifikt behov just nu. Då kan det finnas bättre alternativ.

I ditt fall tror jag faktiskt att det många gånger kan vara så (kunden säljer retroprodukter, min anm.). Jag tror att produkterna har ett högt intresse i din målgrupp, men att kunden också måste besöka sidan några gånger för att hitta det som känns exakt rätt.

Därför tycker jag att du borde titta på en lösning där du samlar in besökarnas e-postadresser, för att kunna marknadsföra billigt via e-postutskick till dem. Alltså samla leads.

Tekniskt behöver du då någon form av formulär, kanske i en popup, som du kopplar till exempelvis mailchimp. Använder du wordpress finns det relativt enkla lösningar i form av plugins för det.

För att de ska lämna sina adresser är det viktigt att erbjuda något av värde åt kunden i utbyte. Får du skapligt ofta in nyheter i utbudet tror jag faktiskt att en del besökare kan se ett värde i att få nyhetsbrev om dessa för att enkelt kunna hålla sig à jour. Många av produkterna är som jag förstår svåra att hitta på andra håll. (Det här gäller långt ifrån alla företag. Ibland behöver man erbjuda något annat, som en guide eller en miniutbildning. Det beror helt på företaget och vad du säljer. Min anm.)

Det viktiga är att formuläret är superenkelt att hitta och att du utformar det så att värdet för kunden är väldigt tydligt, för att få dem att anmäla sig till nyhetsbrevet.

Generellt kan man säga att Facebook ligger långt ut i säljtratten. Retargeting är ett sätt att ta kunderna ett steg närmare ett köp med annonseringen. Att bygga en mejllista är ytterligare ett steg till att hålla kontakten med besökarna samt fördjupa förtroendet för dig och besökarnas intresse för dina produkter. Det handlar mycket om att hitta kedjan som är rätt för dig genom säljtratten.

Hoppas att mitt svar kan ge dig lite uppslag för din fortsatta marknadsföring!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *