Få fler gäster med Facebookannonsering

– 11 tips för att lyckas med annonseringen för din restaurang, bar eller nattklubb

Jag kan lugnt konstatera att annonsering på Facebook och Instagram kan vara mycket effektivt för restauranger och barer, efter fem år som ansvarig för sociala medier på Skandinaviens två största hotellkedjor. Just produkter inom F&B är de allra bästa för hotell att marknadsföra i sociala medier, eftersom man då kan rikta marknadsföringen till lokalbefolkningen. Det gör dels att det är lätt att rikta annonseringen mot relevanta målgrupper och dessutom ger det möjlighet till många återkommande gäster.

Om restaurangen eller baren ligger i en hotellbyggnad eller inte gör ingen skillnad. Oftast marknadsförs inte lokalerna ens som en del av hotellet. Jag har arbetat med allt från välrenommerade storstadsrestauranger och barer, till småstadens enda nattklubb.

I den här artikeln vill jag dela med mig av mina erfarenheter från dessa år och hoppas att det ska hjälpa även dig till en effektivare annonsering.

Succén ett faktum … när gästerna uteblev

Men vad har jag då för faktiska belägg för att annonsering i sociala medier fungerar för restauranger och barer? Över åren har jag givetvis sett åtskilliga siffror som bevisar effektiviteten, men inget är så talande som en händelse en tid tillbaka.

Jag hjälpte ett innerstadshotell i Stockholm att annonsera deras alltid lika välbesökta bar. Allt rullade på som vanligt vecka efter vecka.

Tills det en vecka uppstod en bugg i Facebooks annonseringsverktyg. Effekten blev att veckans annonser inte fick en enda visning! Vi testade alla möjliga lösningar, men inte ens med hjälp av folket på Facebook kunde vi komma runt problemet.

När helgen kom sjönk antalet gäster i baren markant.

Inte heller veckan efter fick vi igång annonserna, trots ihärdiga försök. Även den helgen var antalet besökare betydligt mindre.

Under den tredje veckan hittade jag äntligen en sätt att kringgå buggen. Annonserna började visas igen.

Och gästerna kom tillbaks i samma antal som innan felet!

Helst hade vi så klart sluppit buggen och sådana här situationer är som tur är extremt ovanliga. Men ska jag säga något positivt, så fick vi ett väldigt tydligt tecken på att annonseringen fungerade tack vare den.

Några skäl att annonsera på Facebook och Instagram

Det finns som sagt många skäl för restauranger, barer och nattklubbar att annonsera på Facebook och Instagram. Här är några av de, enligt mig, starkaste:

Billigare annonskostnad

För samma budget, ofta billigare, som ett enda annonsinförande på en halvsida i en lokaltidning, kan ni annonsera en hel månad på både Facebook och Instagram med mycket bättre effekt.

Träffsäkrare målgrupper

På Facebook och Instagram kan du välja målgrupp utifrån ålder, geografi, intressen och många andra faktorer. Det gör att du bara betalar för att nå dem du verkligen vill nå. Om du vill kan du faktiskt rikta dig så exakt som till en stadsdel eller ett kvarter!

Fler exponeringar

Eftersom dina annonser bara visas för dem du vill nå, blir det pengar över för att visa annonsen flera gånger mot just dessa, vilket är a och o för att ni ska bli ihågkomna.

Jämnare exponering

Förutom fler exponeringar får du även jämnare exponering. Din målgrupp kan se dina annonser varje gång de är på Facebook och Instagram, oavsett när under kampanjperioden de är där.

Större kontroll

Du har stor kontroll på annonseringen och kan välja allt från budget och hur den ska se ut, till när den ska visas och för vem. Du kan till och med slå på eller av annonseringen när du vill, till exempel om förköpsbiljetterna till en klubbkväll sålt slut.

11 tips för din annonsering

Hur gör man då för att lyckas med sin annonsering? Här är några av de viktigaste tipsen. De gäller för de flesta typer av ställen, men vissa tips kan självklart vara viktigare för vissa ställen än för andra.

1. Börja med syftet

Tänk igenom vad du vill uppnå innan du börjar annonsera. Försök vara mer detaljerad än bara ”få fler gäster”. När vill du att de ska komma? Vad vill du sälja till dem?

Vill du driva mer folk till baren under veckoslutet? Fylla lunchrestaurangen? Bygga ett tydligare varumärke? Sälja söndagsbruncher? Locka nya kundgrupper? Få fler gäster i början av veckan, när lokalen inte ”fyller sig själv”?

Skriv gärna ner syftet på ett papper.

Det kommer hjälpa dig i allt från hur du utformar annonserna till vilka målgrupper du riktar dem mot och när. Fokusera på den löpande verksamheten och hur ni ska driva gäster till den. Annonsering om enstaka event brukar ge sig självt när de väl kommer (och är sällan det som ger ett jämnare kassaflöde).

Kom också ihåg att du kan ha olika syften och olika målgrupper.

2. Schemalägg annonserna rätt

Få branscher är mer känsliga än restaurangbranschen för när annonserna visas. Många gäster väljer sent och spontant vart de ska gå och du vill att dina annonser ska visas så nära tidpunkten för deras val som möjligt.

På Facebook och Instagram kan du välja både vilka veckodagar och vilka tider på dygnet dina annonser ska visas. Använd det till din fördel.

Här är ett par exempel:

  • Helgbesökare hinner glömma din annons om de ser den på måndagen. Spara budgeten till onsdag eftermiddag och annonsera fram till ett par timmar innan stängningsdags på lördagen istället. Då gör den mest nytta.
  • Lunchgäster är lättare att fånga på förmiddagen än kvällen innan. Då har de dig top of mind när kollegorna frågar om du har något bra förslag på lunchställe.
  • Många middagsgäster bestämmer sig på vägen hem från jobbet.
När bestämmer dina gäster var de ska gå? Se till att annonserna visas då!

3. Använd olika annonser för olika målgrupper

En stor fördel med annonsering på Facebook och Instagram är möjligheten att rikta dina annonser mot väldigt exakta målgrupper.

Många riktar en annons till alla, men genom att rikta olika annonser mot olika målgrupper kan du ofta få större effekt.

Äldre kanske gärna äter mat hos er tidigt på kvällen, medan yngre kanske kommer först när nattklubbandet tagit över. Då kan du testa annonser med olika budskap mot dessa grupper.

Möjligheterna är många!

Ju mer specifika målgrupper, desto större effekt brukar man få. Dels går fler budgetkronor till rätt målgrupper, dels kan du utforma annonsbudskapet mer träffsäkert mot varje målgrupp.
Vilka målgrupper kan du dela upp dina gäster i?

4. Använd erbjudanden

Redan en ökad exponering mot rätt målgrupper med rätt annonser kan räcka långt.

Ofta går det dock att ytterligare locka till besök med olika erbjudanden. Tänk inte erbjudanden bara i termer av kronor och ören.

Många gånger kan lite udda erbjudanden få gästen att haja till mer än ett rabatterat pris.

Använder du erbjudanden exklusiva för Facebook och Instagram kan de dessutom både ge indikationer om vilken annonsering som fungerar bäst och ge fler följare i dina olika kanaler.

5. Undvik bilder på tomma lokaler

Jag vet inte hur många gånger jag tvingats använda bilder på tomma lokaler, bara för att det inte funnits några med människor på.

Jag förstår varför. Det är ofta svåra ljusförhållanden att fota i under öppettimmarna. Bilder med gäster kräver skriftligt medgivande av alla som kan indentifieras (viktigt!). Och så vidare.

Samtidigt väljer vi som bekant hellre en restaurang med gäster än en tom. Det gäller även när vi ser dem i annonser.

Som tur är finns det många alternativ. Här är några som jag sett användas med framgång: 

  • Istället för riktiga gäster, låt personalen agera ”gäster” på bilderna.
  • Kör en photo shoot på en bartender som blandar och serverar en drink.
  • Hitta spännande detaljer och ta närbilder.

Bara kreativiteten sätter gränser och, kom ihåg, allt är bättre än bilder på tomma lokaler.

Mysigt? Nja, kanske. Men gud så öde!
Det här verkar roligare!

6. Använd ”snygga” bilder

Det är också viktigt att bilderna är ”snygga”. Vilka motiv som är snygga är givetvis en smaksak, men bilderna får inte vara oskarpa eller suddiga (om det inte finns estetiska skäl till det), de ska ha bra färgåtergivning och se allmänt professionella ut.

Lägg nu inte pengar på att homestagea lokalen och anlita fotomodeller. Det kan vara snyggt på er hemsida, men i annonsbilderna vill du fånga den genuina känslan hos just er. Ska du lägga pengarna på något, så lägg de hellre på en duktig och kreativ fotograf.

Använd också alltid rätt bildformat. Hur stor bilden ska vara varierar mellan olika annonstyper, men framgår i annonsverktyget när du lägger in bilden. För små bilder blir suddiga eller utsträckta och fel bredd-höjd-dimensioner kan göra så verktyget skär bort viktig information i bilden.

Suddig bild
Använd rätt format så bilden inte blir så här …
Utdragen bild
… eller så här.

7. Byt annonser ofta

För en del ställen faller sig den här punkten naturligt. Ändrar sig produkten (olika dj:s, band, klubbar med mera) varje helg vill ni naturligtvis berätta om det i ”veckans annons”.

Andra produkter är mer lika vecka efter vecka, men låt inte samma annons ligga för länge för det. Annars riskerar ni det som brukar kallas Ad Blindness. Personer som sett samma annons ett antal gånger slutar lägga märke till den, även om den är mitt framför näsan på dem.

Hur ofta du bör byta beror på. Ibland kan statistiken för annonsen ge vägledning, men orkar du inte sätta dig in i den skulle jag rekommendera att byta åtminstone ett par gånger i månaden.

Bilden är viktigast att byta, eftersom det är den som drar till sig blicken.

8. Glöm inte ert organiska flöde

Att bara använda ”gratisflödet” utan att annonsera är lite som att försöka fylla ett badkar genom ett sugrör. Ni når bara en bråkdel, eller runt 5-10 %, av era följare och det ger sällan någon större effekt.

Det betyder dock inte att ni ska strunta i flödet och bara annonsera. Det beror bland annat på att Facebook inte gillar sidor som bara annonserar. Ett bra organiskt flöde kan belöna er med bland annat billigare annonsering. Eller om du så vill, fler visningar för samma budget.

Vet du inte vad ni ska prata om i inläggen, så är en bra start att prata om det som händer hos er. Har ni en dj på lördag, hur ser de nya rätterna på menyn ut, kan man se Sveriges VM-kvalmatch hos er?

Lyft gärna personalen, men undvik bilder på när de får födelsedagstårta, springer Lidingöloppet och liknande. Det är alldeles för internt (och något jag sett alldeles för ofta). Visa hellre när de pyntar inför kvällens Melodifestivalfest.

9. Sätt inte för låg startbudget

Även om annonsering på Facebook och Instagram är billigt, så får du vad du betalar för. Många börjar med en låg budget och ökar när de ser resultat, vilket jag också rekommenderar.

Det är dock viktigt att inte börja med för låg budget. Då når ni för få för att kunna se några tydliga resultat.

Det är svårt att ge råd om exakta belopp, det beror på så många faktorer. Men jag har sett väldigt goda resultat på mellan 1000 – 2000 kronor i veckan i storstäder med hård konkurrens.

10. Följ upp resultaten

Vissa säger att allt går att mäta digitalt. För oss är det inte riktigt sant, för vi säljer ju ölen över disk.

Givetvis ska du ändå försöka följa upp effekten av annonseringen, men kom ihåg att mörkertalen kan vara stora. Leta därför snarare efter mönster som visar effekten än att försöka räkna på exakta kronor och ören.

Var ska du då leta? 

Du kanske redan har idéer och metoder för att mäta marknadsföringen och chansen är stor att de kan fungera här också. Här är dock ett par tankar:

Börja med det viktigaste; omsättningen. Ser du skillnader under i övrigt likvärdiga ”annonserade” och ”oannonserade” perioder?

  • Kom ihåg att justera för eventuella felfaktorer. Lönehelger, populära spelningar hos närmaste konkurrenten, era övriga marknadsaktiviteter …
  • Kan du använda längre jämförelseperioder så eliminerar dessa ofta lite av osäkerheten i ovanstående punkt.

Bordsbokningar kan också mätas. Tänk dock på att en del föredrar att boka via telefon eller mejl, även om källan är annonsen. Titta därför både på bokningar från annonsklick och om de är högre än normalt i andra kanaler under perioden.

Något du aldrig ska göra är att enbart titta på gillamarkeringar, kommentarer och delningar för att mäta annonseffekten. De är trevliga, men är ingen garanti för högre intäkter.

11. Var konsekvent och ge det tid

Ha lite tålamod i början, även om du inte ser några omedelbara resultat. Det kan ta lite tid att få nya gäster att hitta till er och ännu mer innan de blir återkommande gäster.

Ska du börja annonsera på Facebook och Instagram så sätt av en veckobudget för åtminstone 3 månader framåt och våga köra hela perioden.

Ska man annonsera på både Facebook och Instagram?

För just restauranger, barer och nattklubbar rekommenderar jag det starkt.

Eftersom Facebook äger Instagram, och annonseringen sköts i samma annonsverktyg, krävs dessutom bara några extra knapptryckningar.

Jag hoppas att du får stor nytta av råden. Hör gärna av dig och berätta hur det går! Detsamma gäller givetvis om du har frågor eller vill ha hjälp med annonseringen.