Lockande innehåll och en metod för att skapa det

Att skapa innehåll för sociala medier tar mycket tid, något som på många företag är en bristvara. Digitala verktyg och smarta metoder i all ära, men det absolut bästa sättet effektivisera det jobbet är att lägga den på att skapa rätt innehåll.

I slutet av artikeln ska jag ge dig en metod att testa för att göra det. Men låt först titta på vad rätt innehåll är och varför.

Rätt innehåll lockar in målgruppen

Ingen gillar reklam, för den berättar bara hur många som vill sälja på oss ännu mer grejer. Och i sociala medier tar det ungefär en halv sekund att svepa ungefär en halv centimeter med tummen till nästa inlägg. Bye, bye, see you never again!

Ja, om vi ens ser den, vill säga. Oftast gör vi inte det. Det är sant, fenomenet kallas ad blindness. 

Bra innehåll däremot gillar vi, för den fokuserar på oss. Mer exakt svarar den på våra frågor. Allt från ”Hur gör man maränger?” eller ”Vilken är den bästa wifi-högtalaren?” till ”Hur kan jag bäst fördriva de kommande tio minuterna tills vi ska gå hem till Lars och Bettan på middag?” (Kommer du ihåg tiden innan pandemin när vi fortfarande gick hem på middag hos andra?)

Den ger oss ett värde. Problemet är att när vi ska skapa den typen av innehåll är det oerhört lätt att falla i fallgropen att trycka in ett par förtäckta säljargument ändå och så sätter tummen hos dem vi vill nå igång. Hårt? Nja, snarare mänskligt, men också något vi måste motstå. För att er målgrupp inte är intresserade av er än, betyder inte att de inte kan bli det. Men då krävs innehåll med fullt fokus på er målgrupps intressen.  

Bra innehåll lockar in målgruppen i er värld, reklam och dåligt innehåll sveper bort er ur deras liv. Det är ett affärsskäl för innehållsmarknadsföring som heter duga!

Så skapar du mer kundfokuserat innehåll

Okej, så vi måste på något sätt lura hjärnan och undvika fallgroparna. Men hur? Här är en metod du kan testa.

1. Gå till Pressbyrån

Där finns hundratals tidningar, tidsskrifter och magasin. Till vilka skulle ni kunna bidra med innehåll? De breda, som Aftonbladet eller Dagens Nyheter? Eller de nischade magasinen? I så fall, vilka? Köp ett par av dessa.

2. Läs tidningarna

Läs några av artiklarna. Vilka vinklar har artiklarna i tidningarna? Vilket värde ger det läsarna? Lägg märke till hur artiklarna inte försöker sälja något, för artiklarna är produkten och den är ju redan såld.

3. Spåna egna idéer

Tänk dig nu att du frilansar för magasinen du just läst. Lista alla idéer du kan komma på. Glöm inte att skriva ner vilken vinkel varje artikel ska ha, men håll dig till övergripande idéer i det här stadiet. Detaljerna tar vi senare.

4. Ta på redaktörshatten

När är det dags att träffa tidningsredaktören och lägga fram de artiklar du tror att hen skulle vara intresserad av att ta in i tidningen. Här är det viktigt att våga vara självkritisk! Tänk på att det är ditt levebröd det handlar om, köper inte redaktören dina artiklar så blir det inga pengar.

Vilka artiklar i listan tror du skulle vara intressantast för tidningens läsare? Vilka skulle du vara beredd att betala pengar för att ta in i tidningen?

5. Arbeta ut idéerna

Grattis! Du har ett antal idéer som blivit ”köpta”! Skriv in dem i din innehållskalender och börja jobba ut dem. Eftersom du inte har detaljplanerat dem än är det lätt att ändra format från texter till video, infografik eller något annat passande om det behövs.

Ett par avslutande varningar!

Kom ihåg att behålla 100% kundfokus hela vägen! Även om det börjar klia i fingrarna att försöka sälja lite halvvägs igenom. Vågar ni dra kundfokuset fullt ut här så kommer ni skapa möjligheter att arbeta med mer säljdrivande innehåll i andra sammanhang. Här handlar det dock om att väcka och fördjupa intresset för er och det gör ni genom att visa intresse för era potentiella kunder.

Om det känns lättare kan du absolut utgå från utbudet i en tv- eller radiokanal istället. Eller bloggar och poddar. Men håll dig borta från andra företags innehåll, risken är nämligen stor att de gjort exakt samma misstag som de du vill undvika!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *