Är du redo för Facebooks gamechanger?

För ett par veckor sedan gick Facebook ut och meddelade att de kommer ändra i sin algoritm. Vi kommer se fler inlägg från vänner och bekanta och färre från företag. En anledning att fly Facebook som företag eller en möjlighet? Det beror på hur du hanterar förändringen.

Bakgrunden är att Facebook sett att deras användare vill ha mer relevant innehåll. Vilket i sammanhanget betyder mer innehåll från släkt och vänner och mindre från företag.

Ett generellt underbetyg till företag? Förmodligen. Nedslående? Nej, det finns hopp!

Synar man Facebooks uttalande lite närmare är det inte företag i sig som Facebooks användare vänder sig mot. Bara att alltför många använder alltför ointressant och oengagerande innehåll. Dock inte alla.

Så Facebook stryper inte automatiskt räckvidden för företag. Istället tittar de på andra data. Som hur långa och många kommentarer ett inlägg får, eftersom de sett att det är karaktäristiskt för innehåll som användarna gillar.

För företag som redan engagerar borde förändringen faktiskt vara välkommen. Deras redan befintliga övertag mot konkurrenterna blir nu ännu större.

Många måste dock se över sitt innehåll, för att inte halka efter ännu mer.

Det här bör du tänka på

Hur ska man då göra? Här är några råd:

Skapa innehåll med kundvärde

Det här är inget nytt, men med ändringen blir det viktigare än någonsin att skapa innehåll med fokus på kundernas intressen, alltså som de frivilligt vill ta till sig.

För den som är osäker på sitt innehåll, kan man fundera på var det hade platsat om du skickat det till en tidning.

På redaktionell plats? Då jobbar du helt rätt med innehållet. Hade du istället behövt köpa annonsplats för att få in det i tidningen, så kanske du måste tänka ett varv till.

Fiska inte engagemang

När Facebook premierar innehåll med många kommentarer, så behöver företag naturligtvis bli bättre på att uppmuntra till diskussioner. Det finns dock en hake. Tidigare har många försökt ”lura” människor att kommentera inlägg med uppmaningar som ”kommentera om du … ” eller ”tagga en vän som … ”

Det leder ofta till kommentarer, men är också inlägg som många retar sig på. Därför kommer Facebook att straffa den typen av inlägg.

Så se till att prata om sådant som engagerar era kundgrupper på riktigt. Vad inom ert området kan väcka diskussioner?

En tydlig strategi allt viktigare

Vet du inte vart du är på väg är risken stor att du inte kommer dit. Med Facebooks senaste ändring blir en tydlig strategi ännu viktigare för att lyckas.

Det vanligaste misstaget på Facebook är att gå för snabbt på avslut. Någon som blir ”erbjuden” att köpa vid första kontakten är sällan redo att köpa och är ett bra sätt att skrämma iväg potentiella kunder.

Istället måste vi mjuka upp våra kontakter stegvis genom att först visa på deras vinster med produkten eller tjänsten. Sedan kan vi, med lätt hand, börja visa dem vägen till vår kassa.

För att veta när de är redo behöver du ha koll på kundernas mentala steg från första kontakt till affär, den så kallade kundresan.

Stegen i kundresan är i princip din säljtunnel, fast ur kundernas perspektiv. Vet du hur den ser ut, så kan du med hjälp av taktiska och tekniska hjälpmedel matcha rätt innehåll med vad som intresserar varje kund just där de befinner sig för tillfället i sin kundresa.

I en strategi för Facebook är kundresan och förståelse för den en av de absolut viktigaste pusselbitarna.

Annonsera mer – och smartare

Ja, för många gör förändringen annonsering ännu viktigare. För bästa effekt måste den följa kundresan och rikta sig till dina viktigaste kunder.

Med en genomtänkt annonsstrategi, relevant innehåll och ett noggrant målgruppsurval blir inte annonseringen en kostnad, utan en investering.

Här är det ofta viktigt att ha koll på tekniska hjälpmedel som Anpassade Målgrupper, retargeting och andra taktiska tilltag. De hjälper dig att flytta kunderna mellan de olika stegen i kundresan när de är redo för det. Eller hitta steg som inte fungerar, så du kan rätta till dem.

Våga vara specifik och nischad

Våga tänka nischat när du definierar din målgrupp och tar fram innehåll för den.

På pappret innebär det ofta en mindre målgrupp, vilket kan ta emot för många. Vi är så vana att alltid försöka nå så många som möjligt. Men stora målgrupper blir lätt spretiga och kräver mellanmjölksinnehåll för att passa alla litegrann. Vilket i sociala medier innebär att det inte riktigt passar någon och får dem att scrolla vidare.

Med nischade målgrupper är det lättare att se vad som förenar den och därför också lättare att skapa innehåll som engagerar fler i den. Vilket är exakt vad Facebook vill och kommer belöna med de nya ändringarna.

Kontentan av Facebooks gamechanger

Facebooks senaste förändring ställer ännu högre krav på företag att arbeta med kvalitativt innehåll. Vad som är kvalitativt innehåll beror så klart på vad du säljer och till vem, men det handlar alltid om att leverera innehåll med ett värde för kunderna.

För företag som bygger Facebooknärvaron på relevant innehåll för målgruppen och i deras olika faser i kundresan, finns fantastiska möjligheter till effektiv marknadsföring även i fortsättningen.

Men då måste de arbeta på ett sätt som passar plattformen. I gengäld kan du genom att göra det just nu skaffa dig ett rejält försprång på konkurrenterna.

Diskutera vidare

Vill du diskutera med andra vad Facebooks senaste förändring kommer innebära och hur du kan dra mest nytta av den? Gå med i Facebookgruppen That Social Media Folks och prata om detta med likasinnade!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *