7 tips för bättre Facebookannonsering

Facebookannonser är ett fantastiskt sätt att nå ut till din målgrupp billigt, men det är inte magi. Innan du publicerar dina annonser är det viktigt att tänka igenom följande.

1. Erbjudandet

En vän till mig brukar säga ”skräp in, skräp ut”. (Egentligen använder han ett obscenare ord.)

Det gäller i högsta grad även för Facebookannonsering. Ska du lyckas är ett bra erbjudande a och o.

Erbjudandet har inget med utformningen av annonsen att göra, utan handlar om substansen eller relevansen för kunden i det du vill sälja. Alltså det vi sedan ska bygga annonsen kring.

Det kan kännas självklart, men nämns förvånansvärt sällan bland alla råd och tips kring Facebookannonsering.

Visst kan du öka effektiviteten med rätt målgruppsinställningar, budgivning, utformning av annonsen med mera. Med ett bra erbjudande kan det till och med göra hela skillnaden.

Men om din målgrupp inte uppfattar erbjudandet, eller om det inte svarar på deras behov, är risken stor att resultaten uteblir hur mycket strategier du än tar fram och inställningar du gör.

Erbjudanden i syfte att sälja

Ordet erbjudande för mångas tankar till extrapriser och rabatter. Men ett bra erbjudande behöver inte alls ha med priset att göra. Det handlar snarare om att hitta rätt argument för varför din målgrupp ska köpa av just dig.

Däremot är ordet prisvärt viktigt. Ibland är det så enkelt som ett marknadsmässigt pris kombinerat med att kunden känner sig trygg med sitt köp och ditt företag som leverantör. Underskatta därför inte argument som fri frakt, generösa återköp eller en erkänt bra kundservice.

En unik eller åtråvärd produkt kan också fungera som erbjudande. Har du 1 000 Bruce Springsteen-biljetter till salu en vecka efter att ordinarie biljetter har släppts lovar jag att alla biljettlösa Boss-fans kommer hänga på låset när du släpper dem, till och med om du höjer priset.

Ett starkt varumärke kan i sig vara ett erbjudande. Fråga Apple!

Ditt erbjudande kan också vara känslobaserat. Reflekterar du din målgrupps åsikter? Lär du dem något? Underhåller du dem? Är de ett varumärke du gärna förknippas med? Då är chansen stor att de betalar tillbaks genom att köpa av dig och kanske till och med sprida ditt material till fler.

Erbjudanden för att generera leads

Är målet att samla leads måste mottagarna känna att det du erbjuder (oftast innehåll av något slag) har tillräckligt högt värde för att de ska vilja ”betala” med sin sin e-postadress eller andra kontaktuppgifter. Dina blivande leads är väl medvetna om att du kommer kontakta dem igen.

Erbjuder du ett för lågt värde kommer de se framför sig hur du kommer fylla deras inkorg med skräpbrev. Men levererar du ett högt värde redan från början ger de dig gärna chansen att prata mer med dem, vilket ökar möjligheterna att sälja.

Erbjudanden för att bygga varumärke

Att bygga varumärke handlar mycket om hur din målgrupp vill identifiera sig och uppfattas av sin omvärld. Ger ditt innehåll dem verktygen för att framstå som de vill är det stor chans att de nappar på ditt erbjudande och ”betalar” genom att sprida ditt varumärke i sin umgängeskrets. Som till stor del förmodligen består av likasinnade som också gärna identifierar sig med ditt ”erbjudande”.

 

2. Målgruppen

För att kunna forma ett attraktivt erbjudande måste du känna dina kunder. Vad är relevant för dem? Vad har de för intressen, hur ser deras familjeförhållanden ut, bor de på landsbygden eller i storstad eller både och? Vad mer vet du om dem?

Att känna målgruppen är extra viktigt när du annonserar på Facebook, eftersom det finns massor av sätt att rikta dina annonser där. Ju mer du vet, desto bättre kan du rikta annonserna mot just dem som vill köpa av dig.

När annonsen väl ligger uppe hjälper Facebook till på olika sätt för att optimera din annons över tid. Men för att de ska kunna göra det på bästa sätt är det viktigt att du har riktat din annons bra från början.

Med en bra riktad annons får du även själv bra data för att kunna finjustera annonseringen snabbare. Den datan kan du även använda för att rikta framtida kampanjer ännu bättre.

 

3. Fortsätt prata med intresserade

Det finns en skillnad mellan intressenter och målgruppen som är viktig att komma ihåg. Målgruppen är din definition på vilka som borde vara extra intresserade av det du erbjuder. Dina intressenter är de som faktiskt agerar. Dem vill du prata mer med!

På Facebook kan du göra det genom retargeting, det vill säga annonsera mer till dem och bara dem. Undersökningar visar att retargeting leder till mer än dubbelt så många konverteringar än vanlig annonsering. Det är som att ringa säljsamtal till sådana som gett dig sitt nummer självmant istället för att ringa kalla säljsamtal.

Vi kan till exempel rikta annonser mot dem som har besökt en specifik sida på din webbplats eller dina befintliga kontakter i din kunddatabas. (Det finns även mer avancerade tekniker för detta.)

 

4. Mål och budgetoptimering

Det är också viktigt att du ställer in rätt mål och budgetoptimering. Målet är det första som Facebook ber dig välja när du skapar en ny annonskampanj.

Facebook erbjuder många olika mål och lägger ofta till nya. Alla har dock gemensamt att de faller in i någon av kategorierna varumärkesarbete, leadsgenerering eller försäljning. (Även om Facebook själva inte använder dessa uttryck i annonsverktyget.)

Under rubriken optimering för annonsleverans i ditt ad set väljer du vad som är viktigast för dig med annonsen. Vilka val som finns tillgängliga varierar lite beroende på vad du valt för mål för annonsen, men kan till exempel vara länkklick eller att få så många visningar av din annons som möjligt.

Ofta känns valen av mål och optimering av annonsleverans ganska givna när du har alternativen framför dig, men det är viktigt att du väljer rätt. Det är nämligen superviktig information för Facebook, så de kan optimera rätt för att leverera så bra resultat som möjligt.

 

5. Utforma annonsen rätt

När du har ett erbjudande och vet vilka du vill rikta det till är det dags att utforma själva annonsen. En annons består av många beståndsdelar, men tre av dem är extra viktiga att få till.

Bilden

Använder du en bild som drar till sig ögat och står ut i mottagarnas flöden?

Tidigare fanns det en regel som sa att bilder inte fick innehålla mer än 20 % text, annars blev den inte godkänd. Den regeln har Facebook lättat på. Men det finns fortfarande anledning att vara försiktig med hur mycket text du lägger in i dina bilder.

Dels för att Facebook fortfarande straffar bilder med alltför mycket text. Du riskerar både högre annonspriser och lägre räckvidd ju mer text bilden innehåller.

Men också för att regeln hela tiden har baserats på Facebooks undersökningar, som visat att bilder med för mycket text ger sämre resultat. Det är helt i linje med annan forskning, som visat att om vi upplever något som alltför reklamigt tenderar vi att helt enkelt inte se det. (Det här brukar kallas för ad blindness.)

Och om vi ändå ser det väcker det inte lika mycket intresse hos oss som innehåll som vi inte uppfattar som reklam. Så var försiktig med alltför mycket text i bilderna och inte bara för att Facebook säger det!

Idag blir det mer och mer vanligt att använda video, men även då är det viktigt att den drar blicken till sig och snabbt fångar mottagarens intresse.

Erbjudandet (igen)

Framgår det snabbt vad ditt erbjudande är? Du har kanske en sekund på dig att förmedla det, så det är viktigt att det är tydligt. Det vanligaste sättet att få fram ditt erbjudande är att lägga det i rubriken.

En tydlig CTA

CTA står för call to action och handlar om att få mottagaren att agera som du vill. Framgår det i annonsen vad du vill att de som ser den ska göra?

Facebook erbjuder olika knappalternativ i annonser med tydliga CTA:er, men det brukar vara bra att vara tydlig med vad du vill att mottagaren ska göra även i rubriken – om det får plats tillsammans med erbjudandet – eller i annonstexten.

Ska de klicka på länken, ladda ner ditt innehåll, anmäla sig till ditt event eller något annat? Tala om det så den som ser annonsen vet vad hen ska göra!

 

6. Tänk igenom ditt flöde

Det är också viktigt att fundera över vad du vill ska hända efter att någon har klickat på din annons. Har du mycket trafik till din landningssida, men låg konvertering på den? Då är landningssidan antingen otydlig eller så lovar annonsen mer än vad landningssidan infriar. Plockar besökarna i produkter i varukorgen, men avbryter köpet i alltför hög grad? Då behöver du förmodligen se över kassaprocessen.

Poängen är att resultatet av din annonsering inte bara är avhängig av annonseringen. Den är bara den första delen i en kedja, men det spelar ingen roll hur bra den fungerar om inte resten av din tänkta process gör det.

 

7. Testa och följ upp!

Det finns alltid utrymme för att optimera sin Facebookannonsering och annonsverktygen ger dig all tänkbar data för detta. Se till att använda den!

Det är lättare att optimera din annonsering om du kör längre kampanjer, eftersom du då kan testa mot tidigare resultat för exakt samma kampanj. Kör du kortare kampanjer finns det fler felparametrar att ta hänsyn till, men även då kan en bra uppföljning ge dig värdefulla insikter inför kommande kampanjer.

 

Stort lycka till med din annonsering!

Ps. Vill du vara säker på att allt blir rätt? Kontakta mig så hjälper jag dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *